Het precieze antwoord op deze vraag is vrij gecompliceerd.
Hieronder zal ik het zo duidelijk mogelijk uit proberen te leggen.

Alcohol is puur vergif voor onze hersenen.
Alcohol verdeeld zich over het vocht in een lichaam.
In hersenen zit relatief veel vocht, dus komt daar ook veel alcohol terecht.
Daar aangekomen verstoort het de afgifte en opname van neurotransmitters, stoffen die in onze hersenen sinalen doorgeven.
Deze stoffen bepalen ook onze emoties, vandaar dat men onder invloed van alcohol daar vaak geen volledige controle meer over heeft.
Men kan in een coma geraken en/of overlijden door een teveel aan alcohol doordat het deel in de hersenen dat o.a. je longfuncties en hartslag regelt (de medulla) geen signalen meer verzendt.

Ook kunnen motoriek en evenwicht (permanent) verstoord worden. Dit doordat het cerebellum (een deel van de hersen) lijdt onder het gebruik van alcohol.

De frontale cortex kan ook negatief beïnvloed worden.
Dit is het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor o.a. ons sociale gedrag en onze remmingen.

Alcohol veroorzaakt blackouts.
Dit komt doordat de hippocampus (een deel van de hersenen dat erg belangrijk is voor ons geheugen) korte termijn herrinneringen onder invloed van alcohol soms niet toevoegt aan ons lange termijngeheugen.

Alcohol doodt ook hersencellen.

Bij extreme drinkers kunnen de hersenen wel tot 15% krimpen. Hier is ongeveer 15 jaar van zwaar drinkgedrag voor nodig.
Ook kunnen zij het Korsakov syndroom krijgen, dit houdt onder andere in:
-Geheugenverlies
-Verwardheid
-Geen nieuwe dingen meer kunnen leren

Bij onvolgroeide personen kan alcohol een groeistoornis veroorzaken. Dit omdat ook de functies van de hypofyse (een klier in de hersenen verantwoordelijk voor veel hormonen) worden verstoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar een bloody mary al niet goed voor is ;-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ééntje....?

Andere antwoorden (3)

Hersencellen sterven van alcohol, is dat slecht genoeg... Mensen hebben wel een groot geluk, ze gebruiken maar 3%, dus ze kunnen heel veel missen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat van die 3% is inmiddels achterhaald. Mensen gebruiken alles van hun hersenen, ook al zou je dat bij de meesten niet zeggen :) (minnetje niet van mij)
Alcohol heeft invloed op je ontwikkeling. De hersenen ontwikkelen zich namelijk tot je 24e jaar. Alcohol verstoort die ontwikkeling en dat kan van invloed zijn op je karaker en je gedrag.
Ook remt alcohol de botontwikkeling en de ontwikkeling van de seksualiteit omdat het de balans tussen de hormonen verstoort. Alcohol verlaagt onder andere de hoeveelheden mannelijk hormoon en groeihormoon.
Na een avond drinken functioneert het geheugen slechter en slaap je minder goed. Concentreren wordt daardoor moeilijker.
Daarom is het advies voor jongeren om niet te drinken, in ieder geval niet tot het zestiende jaar en daarna met mate.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol droogt het lichaam uit, is vergiftig en daarom wordt een mens dronken van alcohol.
De lever zet alcohol om in stappen, er ontstaan daarbij echter stoffen die nog veel schadelijker zijn dan alcohol zelf.
Het feit dat de leven, de ontgiftingfabriek van ons lichaam,
vrijwel alle andere werkzaamheden staakt om eerst
de alcohol te neutraliseren, geeft aan dat hetdus als ernstige bedreiging gezien wordt.
Een beetje alcohol (glas rode wijn ) per dag is goed.
Mensen zouden tot hun 24e niet moeten drinken, de meesten hebben dan de helft van hun levensconsumptie van alcohol al achter de kiezen.......