Kun je weer normale melk maken, als je water bij melkpoeder toevoegd?

Laatst zag ik melkpoeder, of melk-extracten om precies te zijn. Dat wordt gemaakt als het water uit melk wordt ontrokken. Dus van normale melk wordt het water ontrokken. Maar als je er dan weer water aan toevoegd aan dat melkpoeder, krijg je dan weer normale melk?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dranken
5.6K
Amadea
4 jaar geleden
Nee, dezelfde smaak als van gewone gepasteuriseerde melk krijg je onmogelijk terug.

Antwoorden (2)

Nee. Voordat het water uit de te drogen melk wordt gehaald wordt deze eerst gecentrifugeerd, gestandaardiseerd, gehomogeniseerd en
gepasteuriseerd of gesteriliseerd. Na deze voorbehandelingen wordt de melk met behulp van een meertraps vacuümindampinstallatie ingedikt en vervolgens in een verstuivingstoren tot poeder gedroogd.

Het zal duidelijk zijn dat wanneer je hier later weer water aan toevoegt er een minder smaakvol product ontstaat dan het origineel was. Melkpoeder wordt in Nederland vooral toegepast in de bakkerij- en chocolade-industrie en in kant-en-klaar-maaltijden. En er worden grote hoeveelheden van geëxporteerd naar tropische landen.
Amadea
4 jaar geleden
Ja hoor.....als je melkpoeder weer aanvult met water krijg je weer gewone melk. Het is en blijft een zuivelproduct waarvan alleen het vocht is onttrokken. Heel wat anders dus dan bijv. 'coffee creamer', dat voornamelijk uit vetten en suikers bestaat en niet uit melk. Met melkpoeder kan je dezelfde toepassingen doen als met melk.

Je kunt er zoete broodjes mee bakken, pannenkoeken, deeg mee in kwasten om bruin te laten kleuren...vanwege de melksuikers die ook in melkpoeder zitten gaan deze ook karameliseren door warmte, gemengd met cacaopoeder en aangevuld met water heb je een uitstekende chocolademelk en zelfs als je slagroom nodig hebt en niet in huis, kan je melkpoeder met vanillesmaak en ijskoud water mixen tot een vervanger van slagroom en luchtig opklopppen. Ik heb zelf altijd melkpoeder in huis als mijn melk op is, of te ver over tijd is gekomen en ik het toch nodig heb zoals in een stamppot bijv.

Je kunt het dus net zo gebruiken als gewone melk, het is een volwaardige vervanger in alle opzichten. Als drank kan je het uiteraard ook drinken....alleen de smaak zal anders zijn dat die van gewone melk.
amc
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hartstikke bedankt!