Is het voedsel van Subway slecht voor je ?

Ik kijk het programma "te dik,opereren voordat het te laat is",daarin zie je in het voorstukje een bord van de MacDonalds en van Subway om aan te geven dat dit fastfoodketens zijn maar de Mac en een Subway zijn toch totaal niet met elkaar te vergelijken ?
Subway serveert vers brood,zowel wit als bruin en allerlei verse belegsoorten en groentes.
Het lijkt nou net of ze duidelijk willen maken dat Subway ook slecht is voor de gezondheid maar is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (4)

Subway doet veel aan het imago om een "gezonde keten" te zijn, maar in de praktijk valt dat reuze mee:

Wat is gezonder? Een Whopper, een Big Mac of een BMT Sub? Een betere vraag zou zijn: wat is het minst ongezond? Ogenschijnlijk de laatste. Bij Subway steken de groene slablaadjes uit het broodje. Daar worden de broodjes voor je ogen belegd en niet achter in de zaak klaargemaakt. Maar in feite maakt het niet uit. De BMT Sub (salami, peperoni, ham) bevat per 100 gram bijna net zoveel zout en net zoveel calorieën als de Big Mac of de Whopper.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/1858386/2011/03/11/Ook-bij-fastfood-gaat-het-nu-om-imago.dhtml
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En daarbij maken de calorien niet altijd uit, maar de vetten en koolhydraten doen het hem.
Ritsuka
11 jaar geleden
en de zouten in dit geval, zit ook zeer veel in junkfood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap niet waarom ze die koekjes er zo bij stimuleren bij de subway....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: Je kan die ongezonde koekjes uiteraard ook inwisselen voor een zakje chips :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL C4th! Helemaal vergeten ;) Ik heb altijd gezegd dat het maar goed is dat er geen subway in ons dorp of in het dorp waar wij altijd kleding etc kopen is.... vorige maand ging het mis!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat bij mijn minimaal 1x per 2 weken mis :) Een van de lekkerste subs heb ik trouwens vorige maand in Luxemburg gehad. Een Tropical Curry Chicken...
Je kunt bij Subway je broodje zo gezond of ongezond maken als je wilt.
Als jij een wit broodje neemt, met een hele lading vlees en saus, en zonder groente, dan is het net een Big Mac ja.
Maar je kunt ook een volkoren broodje nemen, met mager vlees, geen saus en heel veel groente.
Dan is het nog steeds iets wat je niet te veel moet eten volgens mij, maar toch nog redelijk gezond.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus prima mogelijk om een gezonde keuze te maken bij Subway, maar de meeste mensen doen dit niet echt. En dan is het wel ongezond.

Het beste blijft natuurlijk een zelfgemaakte gezonde maaltijd thuis, maar als je onderweg bent en je moet kiezen tussen McDonalds en Subway, dan kies ik toch Subway.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Als je het witte broodje vervangt door bruin ben je gezonder bezig ;)
Ham en kaas is beetje dubbelop beleg, maar valt wel mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@D44ntje: Ei bij de Subway??
Dat heb ik er nog nooit zien liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je.. ik nam altijd een half bruin met kalkoen, sla, komkommer, tomaat, ui en dubbel augurk. Niks mis mee.
Ik heb het vaak als voorbeeld aangedragen, maar doe ik het nog een keer: mineraal water uit een fles is volgens de redenering van dat soort programma's ook ongelofelijk ongezond.
Drink maar 10 flessen à 1,5 liter achter elkaar, en de kans is groot dat je het niet overleeft.

Wat ik ermee wil zeggen is dat de hamburgers van de Mac, de pizza's van de Pizza Hut, de broodjes van de Subway of een maaltijd die je thuis bereidt, niet per definitie ongezond is, het is eerder een kwestie van met mate en gevarieerd eten.

Bij de Subway heb je ten opzichte van de Mac meer keuze in wat er op je broodje komt, en ook in wat voor brood. Dat is sowieso al gunstig, maar kan ook averechts werken. Je kan net zo goed je broodje laten beleggen met hele vette, zoute of zure grondstoffen (al die ingelegde groente van de Subway is heel lekker, maar bevat héél veel zout en azijnzuur) die dus heel slechts zijn voor respectievelijk je cholesterol (vet), je bloeddruk (zout), en je tandglazuur of je maag (zuur en pittig)
Een gemiddelde hamburger van de Mac is, zoals ze zelf beweren, van écht 100% puur rundvlees, bevat relatief veel zout in vergelijking met een zelf gemaakte hamburger, een gemiddelde hoeveelheid vet, en vanuit een microbiologische oogpunt is van uitstekende kwaliteit.
Maar als je elke dag een hamburger van de Mac eet, of een broodje van de Subway, dan ben je heel erg ongezond bezig. En dan ligt dat aan je gehele voedingspatroon, en niet aan de Mac of de Subway.

Een broodje of hamburger met vlees(waren) of kaas is verder een hele goede bron van eiwit en vet (vet is ook belangrijk in een uitgebalanceerd dieët als bron van energie), maar bevat te weinig koolhydraten (die krijg je met het brood, maar dan te weinig) en levert aardig wat zout op (van het vlees en het brood) De hoeveelheid groente in een hamburger of een Subway broodje is te weinig voor je dagelijkse behoefte, maar toch beter dan niets. En vergis je niet: brood bevat ook heel veel zout, en de hoeveelheid vezels van bruinbrood is toch minder dan wat je met volkoren zou kunnen krijgen, of met een échte maaltijd op basis van groente.

Kortom: je bepaal zelf of de Subway of de Mac ongezond is. Één hamburger of één broodje af en toe is niet ongezond, heel veel en regelmatig wel.

En trouwens, zowel bij de Mac als bij de Subway serveren ze hele lekkere salades met heel veel groeten, en mager kippenvlees, dat is ook een gezonde optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
+!
je kunt bij Subway ook in plaats van op een broodje het als salade krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoelde ik dus,Ritsuka, bedankt!
Subway is slecht, McDonalds is slecht en de patat met frikandel en satésaus die ik zelf elke week op donderdag eet is ook slecht!!!

Maar IK vind die patat gewoon lekker en zeg dan dat het psychisch gezond is.
Mijn zoon vindt MCDonalds lekker en ik zeg hem dan dat (als hij dat niet dagelijks eet) het psychisch gezond is.

Alles met mate zei de manufacturier en gaf zijn vrouw met de ellestok (oud spreekwoord).

Goed en slecht wordt niet bepaald door de ketens maar wat jij in je mond stopt.