De keuze van de appels is voor de cider wel cruciaal.

Echte ciderappels die ze in Frankrijk gebruiken, zijn hier niet verkrijgbaar in de winkels.
Ze zijn ook om zo te eten niet eetbaar.
Cider gemaakt van handappels wordt een flauw drankje.
Ideaal is een mengsel van bittere, zure en zoete appels.
De enigste appel die hier geschikt zou zijn is de Goudrenet. Die heeft veel smaak, is wat zuur en bevat veel suiker.
Het is wel van belang dat ze goed rijp zijn en het mogen best geblutste appels zijn.
Goede rijpe appels bevatten meer suiker en smaak, ook zit er meer van het enzym 'pectine-esterase' in, dat zeer belangrijk is voor een goede helderheid van de cider.
Ik weet niet waar je woont, maar als het in de buurt van de Betuwe is, ga eens oriënteren bij één van de boerderijen die appelboomgaarden hebben.
De appels die zo vers van de boom komen hebben zo veel meer smaak dan de exemplaren die hier in de winkels liggen! Ik zou dus eigenlijk alleen de Goudrenet kunnen aanbevelen, misschien met enkele zoete appels erdoor gemengd als de Fuji.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (3)

groenteboer, supermarkt... je hebt nl. geen speciale appels nodig. Wil je zo goedkoop mogelijk dan kan je naar de betuwe gaan en daar bij een boer appels kopen meestal zijn ze dan wat goedkoper...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die koop je idd gewoon bij de groenteboer.
Neem niet één soort appelen, maar meerder door elkaar.
Laat de appels na aankoop vooral nog een tijdje rijpen,dan vormen zich meer suikers en dat komt de smaak van de cider ten goede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die vind je bij de groentenboer op de markt, daar zijn ze het goedkoopst.

Alle soorten appels zijn bruikbaar om cider te maken ook valfruit. Wel moet een gedeelte zuur zijn b.v. goudrenetten. Zelfs kan een klein gedeelte peren worden gebruikt. Snijdt rotte en aangestoken stukken weg.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://home.hccnet.nl/h.j.hazeleger/gilde/recepten/a/appel2.htm