Of dit een antwoord is op je vraag weet ik niet, Jolande. Ik spreek hier alleen vanuit eigen ervaring. Wanneer ik rabarber kook en het een paar dagen bewaar in de koelkast, of buiten de koelkast, wordt de kleur bruiner. Jam van rabarber en aardbeien heb ik zelf nooit gemaakt.
Ik hoop dat je de potjes wel met kokend water hebt gespoeld nadat ze in soda lagen? Als dat niet zo is dan kan de verkleuring wellicht ontstaan zijn door de soda-resten. Ik neem aan dat je daar wel aan hebt gedacht.
Bij veel inmaak procedures, jam of chutney, of inmaak in azijn of zout, heb ik gemerkt dat de kleur van de inhoud van potjes verandert mettertijd. Vooral als het rode vruchten zijn.
Hoe jam uit de winkel zo rood kan blijven weet ik niet, kleur-vasteid kan ook van het zoet middel afhangen dat gebruikt wordt stel ik me zo voor. En wellicht een zuurmiddel ook.
Bij het maken van chutneys, waar allerlei kruiden en specerijen gemoeid zijn, ontstaat ook verkleuring mettertijd. Inmaak producten op heldere natuurazijn, of iets roze gekleurde cider-azijn, zonder bijkomende specerijen en kruiden, blijven doorgaans het best kleurbestendig heb ik gemerkt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.