Muffins met peer;

250 gr. bloem,
2 theel. bakpoeder,
150 gr. suiker,
75 gr.lichtbruine basterdsuiker,
1 theel. gemberpoeder,(of djahe)
3 el. zure room,
1,25 dl.zonnebloem- of maïsolie,
1 el. honing,
2 eieren,
1 grote peer (bijv.Doyenne du Comice of ander fruit met in totaal een gewicht van ca. 300 gr)
geschild, ontklokt en in blokjes van ½ cm. gesneden.

Verwarm de oven voor op 200 graden C. en doe evtl. de papieren caisses alvast in de muffinvorm.

Doe de bloem, het bakpoeder, de suiker en de basterdsuiker en het gemberpoeder in een kom.

Klop in een grote maatkom de zure room, olie, honing en eieren door elkaar en spatel de vochtige door de droge ingrediënten.

Meng er op het laatst de blokjes peer door en verdeel het beslag over de vormpjes.

Strooi over elke muffin een halve theel. bruine suiker en zet ze ca. 20 min. in de oven. Zet ze op een roster om af te koelen, maar ze zijn het lekkerst als ze nog wat warm zijn.

Muffinbeslag hoeft niet mooi glad en luchtig te zijn. Het mag rustig 'slordig' zijn.

Ik zet vaak 's avonds de kom met droge ingrediënten afgedekt met plasticfolie op een koel plekje in de keuken en de kan met vochtige-, ook afgedekt in de koelkast.
Dan hoef ik 's morgens alleen de peer te schillen, te hakken en dan alles door elkaar te mengen. Later op de dag zijn ze ook heerlijk met een plak kaas er tussen.

Als ik wel eens erg rijpe bananen heb liggen, dan neem ik die ook wel en doe er dan nog vaak gehakte chocolade of butterscotch doorheen. Heerlijk!
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankee! Mijn vriend eet graag peer, en het isd voor mij nu heel moeilijk alle ingredienten te vinden. (Leef nu lekker in italie). Daaaromdit; s een geweldig recept! Dankje!

Andere antwoorden (3)

OP de site kookjij.nl een recept voor chocolade muffins zonder boter.

Ook kun je de boter vervangen door olijfolie. Zie hiervoor een recept in bron 2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ingrediënten voor 12 appel-honing muffins:
het wit van 2 eieren
240 gram volkorenmeel
1 eetlepel bakpoeder
1/2 theelepel zout
1 theelepel kaneelpoeder
170 ml magere melk
4 eetlepels plantaardige olie
4 eetlepels honing
110 gram appel, in stukjes
eventueel kan je rozijnen of stukjes noot toevoegen.

Bereidingswijze:
1.
De oven voorverwarmen op 190°C/gasstand 5. Een bakvorm voor 12 muffins licht invetten of vullen met papieren bakvormpjes.
2.
Eiwit licht opkloppen.
3.
In een aparte kom de droge ingrediënten grondig mengen.
4.
In een aparte kom melk, olie, honing en appel mengen. Voorzichtig het eiwit door het vloeibare mengsel scheppen. Dit vervolgens aan de droge ingrediënten toevoegen en tot een licht vochtig, stevig beslag mengen.
5.
De ingevette bakvormpjes voor 2/3 met beslag vullen. Gedurende ong. 20 minuten bakken tot de muffins lichtbruin gekleurd zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Muffins zonder boter.

Ingrediënten:

150 gram volkorenmeel
1 zakje bakpoeder
125 gram donkerbruine basterdsuiker
1 eetlepel koekkruiden/speculaaskruiden
1 snufje zout
1 klein ei
2 eetlepel fijngehakte gember (of halve eetl. g.poeder)
100 ml magere melk

Bereiden:

Hete luchtoven voorverwarmen op 175 graden. Meng alle ingrediënten met elkaar en schenk ze in 6 muffinvormen of in de 6 holtes van een grote muffinvorm.

Bak ze in het midden van de oven.

Materialen:

poedersuiker om te bestrooien.

Toegevoegd na 41 seconden:
http://www.ah.nl/kookschrift/verzameld-recept?id=185797&userid=247924