wordt je van aardbeien dik?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik ben gek op aardbeien en eet ze het liefst het hele jaar door maar nu hoor dat te veel aardbeien je dik maakt is dat zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Alles waar 'te' voor staat is niet goed!

Aardbeien zijn niet dikmakend, ze bevatten weinig calorieën ( 100 gr.= 33 kcal) en hebben veel stoffen die goed voor je lichaam zijn.

Zo bevatten ze veel antioxidanten (die vangen schadelijke stoffen op die de cellen in ons lichaam kunnen beschadigen) Ze beschermen in feite tegen welvaartsziekten zoals overgewicht en diabetes.

Ze zijn rijk aan vit.C (goed voor botten, tanden, tandvlees en ijzeropname, goede weerstand)
8 gemiddeld grote aardbeien hebben meer vitamine C dan 1 sinaasappel.

Ze bevat pectine, cellulose en andere vezels, waardoor ze lichtverteerbaar is. Mede hierdoor heel gunstig voor de darmen.

Rijk aan foliumzuur (belangrijk voor bloedvorming,celgroei)

Rijk aan vit.B9 (hoog ijzer, calcium-,mangaan-, magnesiumgehalte waarvan mangaan oa een rol speelt
in de vorming van botten, hersenen, zenuwstelsel)

Goed voor het gezichtsvermogen.

Reinigend en verstrakkend effect op de huid enz. enz.

Je ziet dus wat een waardevolle vrucht dit is en altijd een verantwoord tussendoortje!!
Wel is het van belang om onbespoten aardbeien te eten.
Omdat er geen schil om heen zit, komt de vrucht dus direct in aanraking hiermee áls zebespoten wordt.
Neem dus biologische of was ze erg goed.

Ook erg gezond zijn ander fruitsoorten. Blauwe bessen en kiwi's bevatten ook erg veel vit.C en andere soorten bevatten weer veel andere waardevolle stoffen.
Het is dus het beste om verschillende soorten fruit te eten,
zo krijg je ook verschillende en voldoende gezonde stoffen binnen.
Echt dikmakend zijn ze dus niet als je ze zo eet zonder zoete bijsmaakjes als suiker, slagroom, vla e.d.
het is dus wel van belang niet alleen maar aardbeien te eten.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hele goede informatie

Andere antwoorden (5)

Van elke soort voedsel waar je teveel van eet kun je uiteindelijk dik worden. Hou het bij één portie van 150 of 200 gram per dag, en je zult er geen gevolgen van ondervinden. En eet naast groente ook ander fruit, want variatie is nodig en belangrijk om van de verschillende voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen.
Amadea
11 jaar geleden
Op zich zitten er niet veel calorieën in aardbeien dus dat zal wel meevallen. Het is meer de suiker waar het mee gegeten wordt waar je dik van zult worden.

Aardbeien zijn gezond, als je goed op gewicht bent zou ik me er niets van aantrekken. Als je juist worstelt met je gewicht, dan moet je het eens proberen om met druivesuiker te eten ipv kristalsuiker of bijv. met zoetstof (maar dat schijnt ook weer niet echt gezond te zijn), dan beter helemaal zonder suiker.

aardbeien bevatten 24 kcal per 100 gram en dat is niet zo gek veel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van aardbeien wordt vaak gezegd dat ze dikmakend zijn, hoewel dit volledig ongegrond is, want in 100 gram aardbeien zit maar 7 gram koolhydraten.
De aardbei is te gebruiken voor allerlei lekkere recepten. Van een caloriearm bakje yoghurt met aardbeien tot een aardbeienvlaai. De aardbei is een zeergezonde vrucht die weinig calorieën bevat en daarbij ook nog eens het lichaam op verschillende manieren ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee joh, ik geloof dat er in 1 aardbei maar 5 kcal zitten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van aardbei met slagroom of suiker word je dik,maar zonder deze toevoeging niet ,heeft weinig calorien en bevat geen vet en weinig koolhydraten,dus je mag ze onbeperkt eten