Waarom stinkt de laatste jaren bijna alle Nederlandse varkensvlees ?

Ik heb HEEL lang gedacht dat het aan het invriezen lag, -wat zou het anders kunnen zijn ? - en vries dus al jaren geen (varkens)vlees meer in, en kocht als het effe kon mijn vlees ook niet in Nederland. Dat is, zoals denk ik iedereen wel weet, eigenlijk altijd (kort) bevroren geweest. Al is het maar om er mooie plakjes van te kunnen zagen. Een andere verklaring kon ik er niet voor bedenken.

Nu heb ik echter al voor de derde keer in een paar weken vers vlees van een keurige slager, en elke k valt me op dat het vlees gewoon ronduit stinkt. Bedorven is het niet, je kunt het ook prima eten, en als je het even laat staan, trekt de geur ook wel weg, maar lekker is anders, en de eetlust bevordert het zeker niet.

Ik heb er vooral het afgelopen half jaar tot jaar heel erg nauwkeurig op gelet en het bijgehouden, en met vlees in Duitsland (of het nu vers van de keurslager is, of gewoon van de Aldi) en dat stinkt gewoon NOOIT, Als in : niet één keer.

En nu er weer - Hollandse - karbonades in de pan liggen te stinken, wil ik het eigenlijk eens - onderbouwd en met eventuele bewijzen ? - weten. Waarom oh waarom verkopen ze in Nederland tegenwoordig varkensvlees dat in ongeveer 50 % van de gevallen stinkt ? Zowel vers vlees als voorverpakt supermarktvlees als diepvries als bewerkt (worst e.d).

Zie opmerkingen voor een statistiekje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
37K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Statistiekje van de laatste 3 maanden : Aantal keren varkensvlees uit Duitsland : 22 x
Aantal keren stinken : 0
Aantal keren varkensvlees uit Nederland : 13 x
Aantal keren stinken : 9 x Het lijstje is nog specifieker (worst, mager, vet, voorbewerkt vlees, bereidingswijze, hoe lag na aankoop gegeten, welke winkel, vers of voorverpakt of diepvries) maar die factoren lijken allemaal geen invloed te hebben. Met mijn eigen onderzoek kom ik dus niet verder dan dat het verschil hem zit in het land van herkomst : NL of Duitsland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overbodig denk ik nog te zeggen dat ik in Nederland hoe dan ook na dit laatste experiment nooit meer varkensvlees zal kopen, zelfs geen biologisch. (Ook daar zit trouwens het verschil niet in).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk ! Heeft het te maken met het wel of niet castreren Vd beren (mannetjes )varkens . varkens vlees stinkt ronduit vies van . ... Beren ik heb wel eens Duitse varkens boeren over gehoord . Maar ik weet er niet echt wat van af van daar geen Antw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus Duitse boeren vinden nl varkens vlees stinken en ja een vieze smaak . Ook Franse restaurant houders heb ik zo iets horen zeggen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heef Kapperkort gewoon gelijk, en zou dit gewoon een goed antwoord zijn,jammer genoeg kan ik je nu geen plusje geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, vreemd genoeg wordt de smaak niet aangetast, en trekt de geur ook wel als het vlees door en door verhit en daarna weer iets afgekoeld is. Het is vooral tijdens het bakken dat je er veel last van hebt. En als de pan opnieuw verhit wordt, blijft het ook wel in de pan hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er van uit dat het te maken heeft met wat de varkens gegeten hebben.

Het beste antwoord

De urinelucht(want daar lijkt het op) wordt ook wel berenlucht genoemd en komt van niet gecastreerde varkens. Deze zijn goedkoop en belanden bij de kiloknaller of onwetende slager. Oplossing is naar een goede slager gaan en zeggen dat je dus geen vlees van ongecastreerde beren wilt
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is juist eigenlijk een goede keuze als je vlees van ongecastreerde beren neemt. Dat voorkomt een hoop dierenleed. Castreren van biggen gaat echt op een gruwelijke manier. Dan moeten we maar een knijper op onze neus zetten :)
paulus811
11 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens, hoewel ongecastreerde beren ook meestal een vreselijk leven hebben. Het beste eet je geen vlees, maar vervangers. Overigens worden daar weer oerwouden voor gekapt om aan de alsmaar toenemde vraag naar soja te voldoen. En bio? Ik las onlangs dat biologische peren per vliegtuig vanuit Australië worden ingevlogen. Hoezo goed voor het milieu... En zo heeft alles een keerzijde helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan verkopen ze dus goedkoop baggervarkensvlees (voor een hoofdprijs trouwens) bij de AH, want daar is het percentage stinkvlees (biologisch / scharrelvlees nog wel) 100 % .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook bij de (dure) keurslager heb ik al eens misgeschoten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@paulus: voor vlees is méér soja nodig dan voor vleesvervangers (en de toenemende vraag naar soja komt niet doordat er meer mensen vleesvervangers willen, maar doordat de wereldwijde vraag naar vlees toeneemt (het merendeel van alle soja is bestemd voor veevoer)). Soja is het meestvoorkomende veevoer, en de omzetting naar vlees is enorm inefficiënt, waardoor je kilo's soja nodig hebt voor een kilo vlees. Een kilo vlees is proteïnerijker en calorierijker dan de hoeveelheid tofu ed. die je maakt van een kilo soja, maar ookals je dat verrekent is er nog steeds meer soja nodig voor vlees dan voor sojavleesvervangers. Dus als je een stuk vlees eet gebruik je indirect meer soja dan wanneer je een tofuproduct of andere vleesvervanger eet, dus wat dat betreft kan je beter een vleesvervanger eten.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat continu vleesvervangers op basis van soja niet óók milieubelastend is, dat het beter is dan vlees wil natuurlijk nog niet zeggen dat het niet nog steeds slecht is. Daarom is het zeker een goed idee om ook andere vleesvervangers te eten, zoals andere peulvruchten en kant-en-klare vleesvervangers die niet op basis van soja zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zeker wilt weten dat je vlees een goed leven heeft gehad, koop het dan bij een boer die zelf slacht. (dit gebeurt altijd in een slachthuis) En als het even kan zoek dan een boer die voert met gras. Dan hoeft er ook geen soja van ver te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het eerst en vooral uit de politiek moet komen ; ik ben dan wel een vleeseter, maar zeker een warm voorstander voor het afschaffen van de bio-industrie. Helaas is het aanbod scharrelvlees nog erg summier, en helaas in Nederland dus niet meer van eetbare kwaliteit. En dat vind ik OOK belangrijk. Verdoofd castreren verdient in mijn ogen dan de voorkeur.
Nu eet ik gewoon veel meer vis, kalkoen, kip en trouwens ook steeds meer vega (zonder kunstmatige vleesvervangers overigens), maar af en toe een stukje varkensvlees moet ook gewoon een optie zijn. Hier in Duitsland is 'bio' nog niet zo aangeslagen (hier ligt meer de nadruk op streek- en seizoensproducten, wat ik ook een goede zaak vindt) , maar in het vlees kom ik het nog niet tegen - ook niet bij de goede slager. En al zijn dat wel altijd varkens van binnen een straal van 25 kilometer, ze worden wel in grote schuren gehouden. (Veel varkensboeren hier in de omgeving). Voor de dieren - althans de varkensvleesconsumptie- denk ik overigens dat het een prima zet is geweest hoor, dat niet meer castreren, want vrijwel iedereen die ik spreek staat het vlees al een tijd tegen (daar lijkt het dus inderdaad door te komen) en wordt er relatief steeds minder varken gegeten. Maar dat wordt dan in de regel wel vervangen door meer koe / kip vooral, en daar geldt natuurlijk in grote lijnen hetzelfde verhaal. Wat ik schandalig vind, is dat ze ons indertijd verzekerd hebben dat je het NIET merkt, en dat echte beren er aan de slachtlijn uitgehaald worden. Maar ALLE beren stinken, en alleen de smerigste er uit halen, werkt duidelijk niet. Dat was/is dus lulpraat van een of andere onervaren herbivoor (PdvD?) die het verschil tussen lekker varkensvlees en stinkend berenvlees helemaal niet (her)kent, omdat-ie het zelf niet eet of lust. Eigenlijk verkopen ze dus in Nederland overal een derderangs product dat in de rest van de wereld - terecht - niet voor consumptie geschikt wordt geacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt dat het van de politiek moet komen, maar als laatste vertel je dat ze er niks van bakken. (en zelf liegen of minimaal onzin praten) Tegen bio-industrie zijn, maar wachten op de politiek en ondertussen bio-industrie blijven kopen klopt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tikfoutje: ZELFS liegen (ik had het niet over jou ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dat was gelukkig geen regeringspartij ;)
Lat ik het zo zeggen : de markt kan een deel voor zijn rekening nemen voor vraag en aanbod, maar een uiteindelijk verbod op bio-industrie zal uit de politiek moeten komen. Zo is het met scharreleieren - die ik al jaren en jaren kocht - toch ook gegaan ; je kunt nu eigenlijk geen legbatterij-eieren meer kopen in de supermarkt. Helaas zitten ze nog wel verwerkt in allerlei producten, en is er niet altijd een scharre-alternatief. Ook daar is dus nog terrein te winnen. Ik ben niet actief-militant 'tegen' de bio-industrie / het fokken van vlees voor consumptie, geen veganist die op de barricades klimt voor 'de mensenrechten van het dier', maar zou er geen problemen mee hebben als die industrie zoals die nu is, zou veranderen/verdwijnen. Dat moedig ik zelfs aan. En dat vlees daardoor weer een duur luxe-product wordt, dat niet iedereen zich elke dag kan veroorloven, vind ik dat prima. Dat past ook beter in ons dieet. Maar dat impliceert niet dat vlees eten en fokken helemaal van de kaart zou moeten. Het moet gewoon anders. En helaas, dergelijke veranderingen kun je niet met een klein groepje idealisten -dat probeert zo verantwoord mogelijk te koken en te eten- afdwingen ; de grote massa zal kiezen voor zijn portemonnee, en de rest zal hem een zorg zijn. Hoe kunstmatig met allerlei subsidies die vleesindustrie draait, is de meeste mensen ook worst. Veranderingen moeten dus komen van beter ingelichte vertegenwoordigers van ook deze mensen ; de politiek.
paulus811
11 jaar geleden
Het is niet alleen de politiek die hier iets moet doen. Heel veel consumenten interesseert dierenleed geen bal. Ik zie de eerste walgelijke bontkragen al weer in het straatbeeld. Lekker paraderen met het velletje van een afschuwelijk vermoorde wasbeerhond en denken dat je mooi bent. Denk je dat dit soort mensen stilstaat bij het dier wat achter het karbonaadje zit in dat pakje in de koeling? Welnee, die denkt aan de portemonnaie en grijpt volledig anoniem zoveel mogelijk voor weinig. Het zijn de consumenten die de spullen kopen en de supers die het aanbieden die het verschil kunnen maken. Als die de hersencellen laten werken, is de politiek helemaal niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik juist. Maar ook die mensen brengen over het algemeen WEL hun stem uit bij de verkiezingen, dus de mensen die hen vertegenwoordigen zullen door de lobby moeten worden overtuigd van de ontoelaatbaarheid van dergelijke praktijken. Grappig genoeg zijn dat vaak ook juist 'linkse' partijen, die wel vatbaar zijn voor argumenten die niet rechtstreeks met de markt te maken hebben. De consumenten die doen wat ze kunnen zijn helaas een minderheid, maar er zijn wel degelijk maatregelen denkbaar om aan de aanbod-kant van alles te kunnen veranderen.
paulus811
11 jaar geleden
Klopt. Het wrange is dat hoe meer mensen eerlijk vlees kopen, hoe goedkoper het kan worden. Ik schrik ook van 30 euro per kilo voor biologische scharrelkip tov 6 euro voor een plofdier. Maar dan toch maar liever iets minder, dan een slecht gevoel. En ik woon zelf ook gedeeltelijk in Duitsland (heb er een vakantiehuis) en mij valt ook op dat het daar veel beter smaakt en ook nog eens een stuk goedkoper is. Over dierenwelzijn in Duitsland kan ik weinig zeggen, dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moet een combi zijn tussen consument en politiek. Ook met die kippen, was het de consument, via protestbewegingen, die tegen de legbatterijen was. Ondertussen kan je je afvragen of de plofkip van tegenwoordig niet liever in een kooitje zou zitten..
. Als biologisch te duur is, zoek dan een boer in de buurt die zelf slacht. Beter vlees en goedkoper. (dat geldt zoveel voor biologisch als (net) niet biologisch. Ook op dierenwelzijn gebied zit je bij dit soort boeren beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik vrees dat die daar nog wel zit. Het zijn de legkippen die het - althans voor kant-en-klare consumenteneieren - iets beter hebben. En ook daar heb je nog gradaties in. En ja, die lobby wordt natuurlijk wel sterk beinvloed door de voorhoedelopers. Dat zou ik dan ook in dit geval het liefste blijven - maar smaak ga ik er niet voor opofferen. Jammer is dat je het aan rauw vlees niet ruikt ; pas als het in de pan ligt, komt die lucht vrij. OOK bij biologisch scharrelvlees...... Zulke veranderingen gaan echter wel heel langzaam. Je ziet ook pas de laatste jaren een kentering in de verdraagzaamheid rond vlees eten. In de jaren 50 was het nog 'vlees moet' en werd een eventuele vegetarier heel raar aangekeken. NU zitten we op het punt dat vlees mag, en zijn vegetariers of een keer vegetarisch eten heel normaal, alleen veganisten nog een beetje vreemd. Maar ik geef je op een briefje dat over pakweg 25 jaar we verschoven zijn naar 'vlees mag heel af en toe' en vegans heel normaal zijn, en parttime vegetariers de norm, en mensen die altijd en overal grote hoeveelheden vlees consumeren langzaamaan de paria's worden. Vergelijk het maar met wat er met roken is gebeurd, onder invloed van een (machtige) lobby.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook met bio buiten lopend grasgevoerd varkensvlees?
(ik ken in Nederland geen een en alleen bij Enschede vlak over de grens in ergens 1 boer die zo varkens houdt, in Duitsland dus)
Voor mij te ver, o.a. daarom eet ik geen varken. Die anti vlees lobby vind ik eng. Je ziet wel aan mijn antwoorden hoe belangrijk ik vlees vind, ook vanuit gezondheidsoogpunt. (maar dan gaan wel wel heel ver offtopic)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie / waar dan ? Want daar woon (in Duitsland net over de grens met Enschede) ik en ga ik vrijwel dagelijks de grens over. (Op alle drie de plekken, bij Buurse, bij Zuid en bij Glanerbrug). De enige varkensboeren waar ik langs kom echter, hebben grote schuren. Buiten geen knorretjes te zien...... Rechtstreeks vlees kopen bij de boer ben ik wel voorstander van - zolang je maar niet in één keer een heel of half varken hoeft af te nemen. De antivleeslobby IS ook eng ; net als de antirooklobby, die gaat ook veel te ver. Anti is altijd een beetje (te) extreem. Met wat meer verantwoord vlees produceren echter, is niks mis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.defeijterhof.de/index.html
Ik weet trouwens niet zeker of die varkens bio zijn, denk het niet, maar dit is waarschijnlijk beter dan bio, omdat ze veel buiten zijn en natuurlijker voer eten, ik kwam een foto tegen van varkens in de sneeuw. :-) Ik zat wel iets uit de richting, maar ze hebben ook een winkel in Hengelo. Bij de boeren waar ik kom, ligt het vlees netjes verpakt in de vriezer, zelfs als hamburger. Ik zou niet weten wat ik met een half beest zou moeten, maar dat komt er vast nog wel eens van. Scheelt ook weer een bak geld. Ik ben met voeding al best extreem, is niks mis mee, zolang je anderen er maar niet mee lastig valt.
(ben wel blij met een rookvrij café eerlijk gezegd, maar het hoeft van mij niet nog verder te gaan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, da's ook nog in de buurt Bedankt voor de link. Ik ben met eten stapje voor stapje aan het ombuigen ; primair vanwege mijn gezondheid, maar zeker ook omdat ik het wel belangrijk vind hoe er met dieren - ook productiedieren - wordt omgegaan. Ik weet wel wat ik met een half varken moet, (en op de hersens na eet ik ook wel alles) maar met die een, twee keer in de week hooguit dat we een pondje met zijn vieren eten, krijg ik het niet op binnen de drie maanden dat je het ingevroren kunt bewaren, en de lekkerste (lees : vetste) stukken mag ik eigenlijk vrijwel nooit meer hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nog niet zover dat ik alles eet, orgaanvlees wil ik wel gaan eten, maar daar moet ik nog mee gaan experimenteren en vooral aan het idee wennen. Als ik dan toch zieltjes aan het winnen ben: ;-)
http://www.voedingisgezondheid.nl/welkom.html Vet=goed (er zijn een paar medische uitzonderingen, maar dat zijn er niet veel)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin dan eens met lever ;van de week nog gehad - heerlijk ! Alleen peper en zout, beetje bloem en bakken, serveren met veel gebakken uienringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lever staat bovenaan mijn lijstje, maar eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken terwijl ik geen idee hebt hoe het smaakt.
Aan de andere kant eet ik wel (bio) runderleverworst..? Een mens zit soms raar in elkaar.
paulus811
11 jaar geleden
Jackd, je denkt er in ieder geval over na dus dat is pure winst. Alleen bij een boer halen die zelf slacht is prima, maar onuitvoerbaar als je zoals ik hartje Rotterdam woont. Dan is de praktijk dat je pas in de supermarkt bedenkt wat je die avond gaat eten. Effe langs de boer rijden is dan gewoon geen optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die praktijk is een keuze. Jouw diepvries is waarschijnlijk groter dan mijn vriesvak en ook rondom Rotterdam is er wat te vinden, maar wel wat lastiger.
http://www.bewustbiologisch.nl/index.php?p=13&c=1&id=53
15 kilometer is prima op de fiets te doen, ik moet 1 km verder.

Andere antwoorden (3)

De geur die vrijkomt als je varkensvlees bakt, is voor mij de reden dat ik nauwelijks varkensvlees eet. Het blijft ook zo hangen in huis. Maar dat vond ik altijd al, niet persé de laatste jaren. Ik heb nooit bijgehouden waar het dan vandaan kwam, ik heb altijd gedacht dat het gewoon bij varkensvlees hoort. En over die Duitse varkens, soms zijn ze in Nederland gefokt, worden in Duitsland geslacht en uitgebeend en dan weer in Nederland verkocht. Of heb je daar op gelet? Je hebt er in elk geval een hele studie van gemaakt :).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee waar vlees geslacht wordt kan ik niet zien, ook de herkomst niet altijd Bij mij begint de herkomst in de supermarkt, en alleen daar kan ik een beetje gegevens van bijhouden voor mezelf. Het is ook geen officieel onderzoek ofzo.
Het zou ook zomaar kunnen da het vlees altijd zo geroken heeft, en ik het pas de laatste tijd ben gaan ruiken. Hoewel ik het ook absoluut al rook voor ik stopte met roken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een reden dat ik denk dat het gewoon bij varkensvlees hoort is dat er niet alleen beren geslacht worden, de zeugen worden uiteindelijk ook geslacht en die stinken blijkbaar ook! Dat wilde ik er nog even aan toe voegen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zeugen stinken dus niet. Zie http://www.vleesmagazine.nl/Nieuws/Algemeen/2010/4/Berengeur-zal-consument-worst-zijn-VLS012294W/ Die Hans Baaij - zelf waarschijnlijk vega - kan nog zo mooit lullen, maar wat er boven het stuk staat, is natuurlijk gewoon onzin. Het verhaal over de 'fractie' berengeur is natuurlijk gewoon apert gelogen, of die sukkel weet echt niet beter. Reken maar dat de consument het door heeft. Niet voor niets daalt de verkoop van varkensvlees al een tijdje, en hoor je overal mensen er over klagen. De conclusies uit dit stuk zijn een stuk gefundeerder :
http://www.vleesmagazine.nl/Nieuws/Algemeen/2011/10/Vlees-met-berengeur-heeft-invloed-op-verkoop-VLS013829W/ - en dat komt ook overeen et wat ik in mijn omgeving en bij mezelf bemerk.
Besef dan wel dat het niet-stinkende varkensvlees wat jij in Duitsland koopt komt van dieren die een zeer pijnlijk stressmoment hebben ondervonden. Want dat is het castreren voor de biggen.
Buitenlandse afnemers van Nederlands vlees (Duitsland, Italië) eisen dat varkensvlees gegarandeerd vrij is van berengeur en weigeren daarom vlees van niet gecastreerde mannetjes varkens. Het in Nederland gekochte vlees is diervriendelijker in de winkel gekomen!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vroeg om een oorZAAK, niet om een oorDEEL.
En ja, ik eet liever lekker vlees ongeacht de herkomst, dan duurder biologisch vlees dat stinkt. Ik wou ook dat het anders was. (Ik eet trouwens ook heel vaak geen vlees, maar helemaal vega is me nog een stap te ver.).
Amadea
11 jaar geleden
Als je goed leest geef ik wel degelijk antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees ook een oorzaak...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je sluit je uitsluitend aan bij eerder gegeven antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben overigens voorstander van verdoofd castreren ; en de kosten daarvan mogen van mij prima verhaald worden op het vlees.
Duitsland en andere landen dwingen Nederland om geen varkens te leveren met de beren geur. Het zijn oudere mannetjes varkens. 10% ontwikkeld deze geur. Het buitenland wil dit vlees niet. Daarom koop je daar dus nooit stinkvlees en hier wel. Oorzaak: De regelgeving die hier is ingevoerd omtrent castreren van varkens. Met dank aan de PvdD. Dus het buitenland krijgt geen stinkvlees en het stinkvlees moet ergens worden verkocht en dus in Nederland. Vandaar dat je het hier steeds vaker aantreft.