De croissant is het traditionele ontbijtbroodje van Frankrijk.

De croissant komt echter oorspronkelijk uit Oostenrijk. Volgens de overlevering groeven de Ottomanen, tijdens de belegering van Wenen in 1683 (volgens andere bronnen tijdens een eerder beleg, of tijdens een beleg van Boedapest), een tunnel onder de stad, die uit kwam bij een bakkerij. De bakkers sloegen alarm waardoor de Ottomaanse belegeraars werden verslagen. Als overwinningssymbool werd een halvemaanvormig broodje gebakken, dat we nog steeds kennen als de croissant.

Waarschijnlijker is het dat de croissant is ontstaan uit een recht broodje dat na de terugtrekking van de Ottomanen, om hen te bespotten, in de vorm van een halve maan werd verkocht. De halve maan was de afbeelding die de Ottomanen op hun vlag voerden.

Marie Antoinette, echtgenote van Lodewijk XVI introduceerde het broodje in Frankrijk. Ze was één van de vele kinderen van keizer Frans I en Maria Theresia van Oostenrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
croissant is oorspronkelijk Arabisch قرصة, corssa, en omdat de fransen het woord niet konden spreken, hebben ze Croissant van gemaakt, en is gewoon een Arabische broodje, en heeft niets met Ottomanen en Marie Antoinette te maken.