Krijg je met 1 boterham de stofwisseling op gang?

Op dit moment eet ik 's ochtends een boterham omdat ik denk dat hiervan mijn stofwisseling op gang. Helpt dit echt, of heeft dat geen zin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stofwisseling of spijsvertering? Het begint al met een slok water ;)
Ritsuka
11 jaar geleden
ontbijten is altijd goed

Het beste antwoord

Je stofwisseling gaat gewoon dag en nacht door, wat jij ook doet. Specifiek het voedselverwerkende gedeelte daarvan, kan pas 'verder' met zijn werk als er weer input is. (Al gaat ook zonder die boterham het werk gewoon door en zul je in de loop van de dag nog wel wat afvalstoffen moeten lozen. ) Is er voortdurend te weinig 'directe' energie voor handen, dan zal je lichaam zich aanpassen aan die schaarste en zuiniger gaan verbranden.

Een goed ontbijt betekent vooral dat je weer voldoende brand- en bouwstoffen binnen hebt om je lichaam tijdens de komende activiteiten zo optimaal mogelijk te laten lopen. Je lichaam 'weet' dat er geen tekorten optreden, en hij de kachel niet lager hoeft te zetten om zuiniger om te springen met de beschikbare energie.

Dat is ook de voornaamste reden dat juist mensen die NIET ontbijten, in de regel meer gewichtsproblemen hebben dan mensen die WEL goed ontbijten, en dat zeker voor lijners - maar uiteindelijk voor iedereen - een goed ontbijt onmisbaar is.

In de volksmond noemen we dat wel 'de stofwisseling op gang brengen' , maar eigenlijk is het 'de stofwisseling op gang / peil houden en zorgen dat die niet 'in crisisstand' gaat' ; de basis van het jojo-en.

Overigens is één boterham wel HEEL erg aan de weinige kant, of je moet erg klein en dun zijn en een zo goed als sedentair leven leiden (twee dingen die vaak niet samengaan). Twee - of het equivalent van twee boterhammen aan ander eontbijtproducten - is wel het minimum. Anders heb je voor de koffie alweer honger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
1 boterham is een goed begin, als je niet gewend bent om te ontbijten. Dit kun je dan later uitbouwen naar meer.
Verder goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed uitgelegd.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan natuurlijk ; maar gemiddeld is het weinig. Veel mensen echter 'smeren' hun ontbijt uit over de ochtend en nemen tegen koffietijd weer een boterham of iets anders (dat helaas zelden echt in de categorie 'gezond' valt, maar dat terzijde). Dus ls je altijd tegen tienen nog een boterham eet, of een dikke koek, of fruit of een yoghurtje ofzo, dan kan dat prima.
Maar als je tot de lunch door wilt met een minimaal verantwoord tussendoortje, is twee boterhammen geen luxe.

Andere antwoorden (1)

nou, er is maar een antwoord mogelijk:
ja ook met 1 boterham gaat jouw kacheltje branden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kacheltje brandt ook wel zonder die boterham hoor, alleen steeds een beetje zuiniger ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies :)