als ik kipfilet ga bakken krijg ik allemaal zwarte dingetjes erop, wat is het en wat kan ik ertegen doen?

boter in de pan, dan de kipfilet erin en als ik dan de kip omdraai zitten er allemaal zwarte spikkeltje op.. zie vraag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.8K

Het beste antwoord

Ik vermoedt dat je bakt in roomboter en dan kan het gebeuren dat de boter verbrandt. Dit resulteert in zwarte 'dingetjes' die in de boter rondzweven en zich aan de kip hechten. Boter bestaat voor 80 % uit melkvet, dat voor het grootste deel weer uit water bestaat.
Verder zit er 18 % botervet in en zo'n 2 % vast overblijfsel,
grotendeels eiwitten.
Wil je echt alleen in roomboter bakken kan je dus beter de boter 'klaren'. Dit doe je door de boter op laag vuur te laten smelten, je zult zien dat de boter helderder wordt omdat de eiwitten naar beneden zullen zinken. Het heldere botervet giet je nu voorzichtig af, waarbij je zorgt dat de eiwitten niet meekomen. Dit botervet (de geklaarde boter) kan beter bewaard worden en wordt niet snel ranzig. Het is vloeibaar bij kamertemperatuur en je kunt er nu in bakken als in olie. Hij kan dus nu beter hoge temperaturen aan.

Juist het feit dat gewone roomboter snel verbrandt, maakt dat de meesten er een scheutje plantaardige olie bij doen.
Hierdoor kan de boter wel hogere temperaturen aan en mis je toch de botersmaak niet.
Ook kan je kiezen voor braadboter. Die van Campina, 'de botergoud voor bakken en braden' is (vind ik dan) perfect hiervoor. Hij spettert niet, kan hoge temperaturen aan en
geeft toch een botersmaak en dat is natuurlijk een lekkere smaak bij vlees.

Wil je echter toch in alleen boter blijven bakken, dan is mijn advies; Bak het niet aan op hoog vuur. Het aanschroeien om zogenaamd 'de sappen op te sluiten',
is onzin! Het vlees zal er uiteindelijk alleen droger van worden en het korstje te hard. Door op hoog vlees aan te
schroeien,wordt het vlees juist taaier. Vlees bestaat nl. uit spier en bindweefsel en door de hete ondergrond trekt dit direct samen.

Bak vlees dus op een medium tot lage temperatuur. Wees niet bang, want het bruine korstje komt er toch wel op.
Dat heeft namelijk meer te maken met de tijdsduur en het soort bakvet.
Bak vlees bij voorkeur in een goede bakboter. Neem geen margarine en het hoeft ook geen vloeibare te zijn. Een klein scheutje olie, bijv. olijfolie, bij de boter zorgt ervoor dat de boter minder snel verbrandt.
Bakboter hoeft ook niet eerst bruin te worden voor je het vlees erin legt. Zodra de boter gesmolten is en een beetje bruist in de pan is het al prima op temperatuur
Kijk eens bij mijn bron voor meer tips.

Toegevoegd na 1 minuut:
corr; door op hoog vuur aan te schroeien.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ hier spreekt een kenner!
amc
11 jaar geleden
Dank je. Het is niet zozeer kennis dat hier spreekt, ben wel ervaringsdeskundig en dat word je vanzelf door veel uit te proberen en niet op te geven. Je komt er na verloop van tijd zelf achter! :P

Andere antwoorden (3)

Verkoolde gedeeltes van de kip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn, dat de pan niet helemaal schoon was. Ook kan het, dat er kleine deeltjes van de bodemlaag afschilferen. In dit laatste geval kun je beter een nieuwe pan aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat je boter te heet wordt, waardoor losse kipdeeltjes of bijvoorbeeld de peperdeeltjes die je erop hebt gestrooid, verbranden.
Als je een hele kipfilet bakt, kan je het beste op hoog vuur beginnen, maar na een minuutje het vuur wat temperen. Dat voorkomt ook dat je filet aan de buitenkant al helemaal donker is voor hij van binnen gaar is.

Even buitenom de originele vraag: Zelf halveer ik de filets waardoor ze de helft van de originele dikte hebben, dan wordt het vlees aan de buitenkant ook niet zo droog en is er minder kans op rauwe kip.