De etymologie van vleessoorten (en overige voedingsmiddelen trouwens) is niet altijd mer te achterhalen, en dit is er zo een.

Dat bijvoorbeeld het bintje naar een leerling van de teler naar deze aardappel is genoemd (wie noemt zijn dochter tegenwoordig nog Bintje ?) is bekend. Net als de naar de beroemde zangeres genoemde (Nelly) Melbatoast. Ook de slavink vissen we nog wel uit.

Maar de procureurrollade (of -lap) is meer te vergelijken met bijvoorbeeld de filet mignon (die ook ooit naar een dame met die naam genoemd zal zijn) of de houthakkersteak (die ooit die naam heeft gekregen van de bedenker van het recept).

Er is in elk geval een enkel verband tussen de wat sjieke benaming / functie van procureur en het relatief juist wat goedkopere vlees met dezelfde naam. Maar de slager weet in elk geval precies waar het om gaat - en jij hopelijk ook als je het in een restaurant bestelt : flink dooraderd vlees afkomstig van de nek / schouder van het varken, zonder been.