Waarom is Stevia zoveel duurder dan andere zoetstoffen?

Een pot kost tussen de €3 en €5.
Een pot (kunstmatige)zoetstof kost €0.70(waar ik het koop)
Ik gebruik elke dag zoetstof en zoetjes,thee bijvoorbeeld krijg ik niet weg zonder zoet erin en suiker of honing gebruik ik niet.

Stevia is een natuurlijk produkt net als suiker(maar dan zonder de calorieën),ik wil het wel eens proberen.
Zal best gezonder zijn,denk ik.
Ik zie ook nergens Stevia van een huismerk(=altijd goedkoper)
Bestaat dat al?
Ik las ook al dat de hoge prijs van Stevia de verkoop tegenhoud.
Dus misschien is het al ergens goedkoper te krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

http://allesoverstevia.blogspot.nl/ Kijk eens op deze site voor uitgebreide info over stevia! Mijn broer (shiatsu therapeut) gebruikt het als sinds jaren en importeerde het al toen het nog verboden was. Hij werd er door zijn leermeester op gewezen die zelf dokter in shiatsu was. Gezondheid en 'natuurlijk staan' dan ook hoog in het vaandel bij deze mensen. Hij zei dan ook altijd dat de machtige suikerindustrie hier een dikke vinger in de pap had en inmiddels is dat wel gebleken! Stevia is een plantje en uit een plantje zoetstof halen, kost tijd en geld. Omdat de zoetkracht 1 op 250 is betekent dat een hoeveelheid suiker vervangen door stevia, 250 keer zo sterk is. Je hebt er dus heel weinig van nodig. De Stevia in zijn puurste vorm is dan ook duur en zal dat ook altijd wel blijven. Vooral omdat niet alle plantjes dezelfde hoeveelheid zoetstof bevatten. Om het toegankelijker te maken wordt het dus aangelengd met andere stoffen die, hoewel niet schadelijk, de stof dus meer bijsmaak geven waardoor deze stoffen het in de meeste gevallen bitterder in nasmaak zullen maken. De smaak van stevia houdt het midden tussen zoethout en een mintachtige nasmaak die wel fris overkomt maar die lichtjes bitter overkomt. Althans naar mijn smaakbeleving. Hoe duurder de pot, hoe beter deze dus is omdat die puurder in stevia aandeel is. Inmiddels is en ook een soort kristalpoeder van te krijgen, tabletjes, vloeibaar en wordt het steeds meer toegepast in bijv. tandpasta (geen bacterieën) en zelfs Cola heeft het ontdekt als gezondere light drank.

Ik denk dat je ook moet rekenen in hoe lang je er mee doet. Dat vergeten veel mensen namelijk. Stevia is véél zoeter dan suiker, dus je hebt er veel minder van nodig en dus doe je er langer mee. En het is een natuurproduct er worden geen chemicaliën gebruikt om het te maken. "Het grote verschil zit hem in het feit dat Stevia een gecultiveerd product is. Het productieproces kost daarom meer geld."

Bronnen:
http://www.natrena.nl/stevia/veelgestelde-vragen/

Stevia is zo duur omdat het een natuurlijk product is, in tegenstelling tot zoetstof. Er moet eerst veel in geïnvesteerd worden voordat het eindproduct er is. Denk aan agrarische bedrijven opzetten, het planten, machines, verwerking. Daarnaast wordt het nog niet op grote schaal verbouwd, wat het ook weer duurder maakt dan massaproductie. Zoetstoffen zijn vaak een mengsel van goedkope chemicaliën dus dat is veel goedkoper om te maken. Stevia is nog niet zo 'ingeburgerd' wat het ook moeilijk maakt om goede prijzen vast te stellen. Wanneer de productie groter is, zijn er meer concurrenten. En dan wordt de prijs vanzelf lager. Huismerken zijn denk ik nog niet begonnen aan inkoop/verkoop van stevia omdat de productie te laag is en de prijs nog te hoog. De bron is in het engels. Ik heb de tekst een beetje samengevat en vertaald. Ps. wil je van de zoete toevoeging in thee af, dan begin je met zoete smaakjes met steeds minder zoete toevoeging. Ik ben in 1 keer ermee gestopt. 4 weken minder plezier gehad aan het thee drinken maar daarna was ik gewend!! Het is echt te doen als je maar volhoud (ik dacht echt dat ik dat niet zou kunnen)

Bronnen:
http://www.cookingwithstevia.com/stevia_fa...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100