Onze groentesoep is altijd na één dag zuur hoe voorkom ik dit?

Wij eten wel eens vers gemaakte groentesoep. Deze eten wij dan 2 dagen. Maar in 9 van de 10 keer is de soep de 2e dag zuur. Hoe kan ik dit voorkomen en waar kan het aan liggen?
B.v.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
37.2K

Antwoorden (7)

De lepel niet in de pan laten . En ja de meningen zijn er over verdeeld maar vaker even aan de kook brengen kan helpen . En goed afkoelen en dan in de koelkast . Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als daardoor het deksel beter afsluit geloof ik erin. Anders niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee , waarom weet ik niet , deksel juist niet echt dicht . Anders verzuurd de boel juist .
Goed afgedekt en liefst koel bewaren. (Niet tussendoor openen.)
Als er onweer in de lucht zit, dan de soep zeker in de koelkast bewaren.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat van dat onweer is een fabel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat extra luchtvochtigheid voorafgaand aan onweer heeft geen enkele invloed op soep. De laatste keer dat ik dat gecheckt heb, vond ik soep nogal vochtig van nature...
(^_°)
Prei is een medeveroorzaker dat de soep zuur wordt. En goed snel koelen helpt ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle soorten soep,ragout of stoofgerechten en alle andere warme gerechten die bewaard worden, dienen zo snel mogelijk gekoeld te worden.De temperatuur dient binnen 2 uur verlaagd te worden tot 10 gr.C. Daarna zal het in de koelkast snel afkoelen tot 4 gr.C. .In het huishouden is de beste manier om de pan met inhoud in de afwasbak te plaatsen en deze afwasbak vol te laten lopen met koud water en dit regelmatig te vernieuwen .Regelmatig roeren in de pan wordt aanbevolen, om het gekoelde gedeelte te vermengen met het warmere gedeelte van de inhoud van de pan.
Soep of andere eetwaren bederven sneller als ze langzaam gekoeld worden.
Schep de soep uit met een schone lepel, en kom niet met vingers in de soep.
Warm in een aparte pan de hoeveelheid op die je nodig hebt, en laat de rest in de koelkast.
Op deze manier blijft je soep zeker drie dagen goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een professionele kok zei mij laatst dat je de pan juist op het fornuis moet laten staan omdat het door de lucht eronder juist beter afkoelt en de soep langer goed blijft. Als je het op het aanrechtblad laat afkoelen komt dit de soep niet ten goede. De wetenschap erachter is mij niet geheel duidelijk... Daarna in de koelkast bewaren maar invriezen is ook heel goed mogelijk.
Zelf laat ik de ingevroren soep in een pan op laag vuur ontdooien, warm het op en serveer het meteen. Eigenlijk vind ik de soep dan nog beter smaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien ligt het aan je pan,als je edelstalen pannen gebruikt word het vlugger zuur ,heb dat ook mee gemaakt ik gebruik nu een emaillepan ook laat ik de soep als het klaar is direct afkoelen de beste manier om de pan soep in de afwasbak te plaatsen en deze afwasbak vol te laten lopen met koud water en dit regelmatig te vernieuwen als het afgekoeld is schep je er uit wat je nodig heb en vries de rest in want je hebt normaal gezien altijd een grote pan soep , je hoeft daarna alleen de bakjes uit de vriezer te halen als je zin in een kop soep hebt de rest van de soep als je hebt gegeten zet je koel weg dit kan je dan overscheppen in een andere pan en de volgende dag verwarmen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soep zo snel mogelijk afkoelen in koud water. Bewaren in de koelkast. Zo snel mogelijk weer opwarmen en even door laten koken, daarna kan hij gerust een tijdje sudderen.
Bronnen: