Door honing.
Amadea
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
honing en suiker bestaan beide uit glucose en fructose
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar er zit al honing in?
Amadea
9 jaar geleden
Honing is gezonder dan suiker, omdat er namelijk behalve suikers ook andere voedingsstoffen in zitten. Je zult het recept wel aan moeten passen als je alleen honing gebruikt, want suiker heeft geen vocht en honing wel.
Utrecht
9 jaar geleden
Welke -relevante- voedingsstoffen levert honing dan?
Voor mij is honing gewoon suiker in een andere vorm.
Amadea
9 jaar geleden
Zie hier een wetenschappelijk verantwoorde uitleg: http://library.wur.nl/ojs/index.php/bijenhouden/article/view/9279/8782
Honing bestaat dan uit 8-28% water, 55-75% invertsuiker, waarvan ongeveer 4 delen als vruchtensuiker en 3 delen als druivensuiker aanwezig zijn. Rietsuiker komt in 0-28% voor en dextrine 3,8%; stikstofverbindingen 0,03-2,67% en organische zuren 0,1%. Verder bevat honing nog geringe hoeveelheden minerale bestanddelen (0,04-1%) vooral fosfaten, ijzer, kalk en magnesium. Ten slotte nog een rest van gedeeltelijk onbekende stoffen, aromatische verbindingen, die de geur bepalen enz.
De voedingswaarde van honing wordt in hoofdzaak bepaald door het aantal calorieën (hoeveelheid warmte) dat bij verbranding (vertering) in ons lichaam geleverd wordt, door de minerale bestanddelen en door de vitamines.
Je kunt agavesiroop nemen, dit heeft wat voordelen tov kristalsuiker, maar 'gezonder' is het niet. Ook zou je wat over stevia kunnen lezen, misschien is dat wat voor je (zie tweede bron).