kan je natuurlijk overleden dieren eten?

Bij gordon ramsay was een man die zei dat een kreeft die uit zichzelf dood ging nog vers was. Ik wist dat dit niet zo was, maar het zette me toch aan het denken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Als een gestorven dier echt nog helemaal vers is zou je het misschien inderdaad kunnen eten, mits je zorgt dat het door en door heet is geweest en gaar is.

Dat laatste om er zeker van te zijn dat alle ziektekiemen ook mee gebraden zijn en dus niet meer leven.
Maar geslacht vlees kan ook ziek zijn. Zie bijvoorbeeld de vele salmonella besmettingen.

Aan de andere kant zijn er ook nog altijd mensen die dieren vergiftigen. En dat kun je meestal niet terug vinden in het lichaam, maar het werkt wel vaak erg lang. Vooral de rattegif-achtige dingen. Die zijn niet afbreekbaar maar stapelen zich op in een lichaam.
Een dier dat aan gif is gestorven kun je dus absoluut niet eten. Maar je kunt ook niet zien of het daaraan gestorven is.

En weer aan de andere kant zijn er toch ook zat dieren die kadavers eten. En die worden toch ook niet ziek daarvan. In tegendeel. Die leven daar van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zou het risico toch niet nemen, tenzij je er zeker van bent waar het dier aan is overleden en daar bovenop dat je zeker weet hoe je kunt voorkomen dat jij datzelfde krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat lijkt me niet verstandig. Ze gaan dood van ouderdom of door een ziekte. Gordon Ramsay zal het hiermee eens zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dier dat dood is gegaan door ouderdom zul je best nog kunnen eten (of het lekker is is een tweede, misschien is het taaier dan een jong dier), mits je het snel eet dan wel vindt terwijl het aan het doodgaan is en behandelt zoals je geslacht vlees ook behandelt (veel geslacht vlees wordt ook niet gelijk gegeten).
Maar wie garandeert dat het dier niet doodgegaan is aan een ziekte? Ik zou het risico niet nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ' roadkill' eten wel of niet verstandig is, hangt heel sterk af waaraan het betreffende dier zou kunnen zijn overleden.

Zo heb ik van de week een survivalprogramma gekeken waarin twee mannen ' wanhopig' op zoek waren naar eiwit. Iets vleesachtigs te eten dus.
Daarbij stuitten ze aanvankelijk op een dode coyote, die niet alleen al vreselijk stonk (sowieso niet eetbaar dus), maar aangezien ze geen natuurlijke vijanden hebben ook aan een ziekte of iets dergelijks overleden moet zijn. Daar bleven ze dus verre van.

Maar een eind verderop in een riviertje waren net de regenboogforellen aan het paaien geweest, en daarbij overlijdt een groot deel na het hom of kuit schieten. En DAT leverde een prima maaltje op.

Zo is er ook de theorie dat de mens van nature niet eens zozeer een vleeseter is (in het stukje ' alleseter uiteraard) maar vooral een aaseter. Sterker nog ,vers vlees eten we in de praktijk eigenlijk niet ; meestal worden onze karbonaadjes en - vooral - biefstukjes eerst een poosje 'bestorven' om wat zachter en verteerbaarder te worden. (Al eten we ons vlees niet zo ' adellijk' als bijvoorbeeld de Fransen). En vervolmaken we dat proces nog in de pan of oven. Onze kiezen zijn voor echt rauw vers (groot) vlees niet geschikt. Net kauwgom. Vermoedelijk zijn we dus begonnen vlees te eten van wat we op ons pad vonden, voor we besloten er actief zelf op te gaan jagen.

Zo zou je bij wijze van spreken een duif die zich net dood heeft gevlogen tegen je raam of een hert dat je bumper heeft geraakt prima kunnen eten. Maar als het dier ineens dood in je tuin ligt, zou ik er af blijven.

De kreeft uit het voorbeeld is een twijfelgeval : als het beest NET overleden is door verdrukking, verkeerd vervoer, of zelfs een gevecht, zou je het in theorie best kunnen eten. In zo'n aquarium met levende kreeften legt er inderdaad wel eens een het loodje, en die is dan niet ' viezer' dan tien minuten daarvoor toen hij nog leefde. Maar als het dier aan een ziekte of ouderdom is gestorven, zou ik het persoonlijk geen gast meer serveren, En aangezien je dat niet weet.........zeg ik ' foute boel' .
(Al ben ik sowieso geen kreefteter, moet ik toegeven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Goed duidelijk en uitgebreid antwoord+dus!
Dat kan ja..

Als deogen nog zichtbaar zijn. Zeker als hij warm aanvoelt en niet aangevreten is