Hoe ziet een theeservies uit de tijd dat thee nog luxe was er uit?

Ik ben op zoek naar een servies dat komt uit de tijd wanneer thee nog echte luxe was.
Ik weet ook niet in welke tijd thee echte luxe was, een antwoord daar op zou me ook al verder helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thee_(drank)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Google op antiek theeservies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op wikipedia staat beide niet. Ik heb data nodig van wanneer thee luxe was zodat ik uit die tijd een servies kan zoeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in tegenstelling tot tegenwoordig, nu drinkt de gemiddelde mens zowel koffie als thee uit dezelfde beker of mok, dronk men vroeger thee uit porselein, dat heel dun moest zijn, bovendien moest het theekopje wijder zijn dan het dikkere koffiekopje.
ga maar kijken in een gewone winkel waar porselein verkocht wordt en vraag naar een theekopje en een koffiekopje, dan zie je het verschil.

Het beste antwoord

In Europa raakte het drinken van thee eerst in de 17e eeuw geleidelijk aan in zwang; in de 18e eeuw volgde een ware explosie in de consumptie ervan. (zie in bron 3)
De serviezen waren van (Chinees) porselein of van zilver. E zijn in Nederland diverse musea (zie in bron 2) die serviesgoed hebben uit de tijd van de VOC. (zie voor afbeeldingen op de website van het Groninger museum, in bron 1)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Thee wordt vanaf ongeveer 1610 naar Nederland vervoerd vanuit China door de VOC. In diezelfde tijd importeerde men ook Chinees aardewerk en porselein en dat kwam in de mode. Thee werd dus gedronken uit chinees aardewerk of porselein. Omdat chinees servies duur was, ging men dat in Nederland namaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thee was luxe in de tijd van de VOC toen de schepen voeren tussen Nederland en o.a Indonesie China Japan.
Die brachten thee mee terug.
En veel meer als nu zal men niet nodig hebben gehad:
theepot met comfoor. Kop en schotels en roomstelletje voor suiker en melk/room
Omdat thee luxe was, werd natuurlijk geen simpel materiaal gebruikt maar echt porselein of zilver
anneliez