Zijn slibtongetjes jonge tongen of is het een ander ras?

Ik dacht altijd jonge tongetjes, maar nu hoorde ik dat het een ander ras kleine tongen is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.8K

Antwoorden (3)

Het zijn kleine zeetongen. Je schrijft het als sliptong.

Volgens Taaladvies:

Het woord sliptong is vermoedelijk etymologisch verwant met de werkwoorden slippen of slepen. Een sliptong is zo klein dat hij gemakkelijk door de mazen van het net slipt; sliptongen worden gevangen met een sleepnet. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt bij sleepharing 'met een sleepnet gevangen'. In sliptong kan sprake zijn van klinkerverkorting (sleep - slip), zoals in: greep - grip, kneep - knip, streep - strip, snede - snit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus zeker geen andere soort.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het wordt dus vaak fout geschreven. Voorstanders van de sliBtong (schrijfwijze) zeggen dat de tong onder het slib vandaan komt, maar dat lijkt me onlogisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat raar die min. Sliptongen worden vaak (door de horeca) als slibtong geschreven. Taalkundig is het sliptong en met deze spelling is het ook makkelijker uit te leggen waarom deze zeetong zo heet: - door het net slippen
- met een slip /sleep net gevangen. Maar ook als je het als slibtong wilt schrijven dan is het nog steeds dezelfde soort, Solea Solea.
Sliptong is een kleine soort zeetong. Een sliptong is zo klein dat hij gemakkelijk door de mazen van het net slipt.
Beide maten tong heten in het Latijn Solea solea. Het zijn dus dezelfde soort vissen.
Amadea
11 jaar geleden
Een sliptong is dezelfde Noordzeetong als de tong die wij als zodanig kennen.
Tong wordt gevangen met een sleepnet dat over de bodem sleept en een sliptong is net nog groot genoeg om niet door de mazen van het net te 'slippen'.
Indien hij door de mazen heen slipt, is hij te klein om te mogen verkopen als 'sliptong'. Zij moeten dus wél voldoen aan een bepaalde maat.
Sliptong is de kleinste maat tong die gevangen mag worden, maar soms worden ze wel heel klein aangeboden en dan spreekt men van ondermaatse tong.
De minimale maat moet 24 cm. zijn.
In feite zijn de sliptongetjes nog niet volgroeide tongetjes
de kleutertjes van de gewone volgroeide tongen.
amc