Kan je citroenen in z'n geheel invriezen?

Ik koop af en toe biologische citroenen maar omdat de supermarkt in m'n omgeving deze niet los verkoopt moet ik 5-6 citroenen tegelijkertijd kopen.

In de koelkast kan ik ze niet lang bewaren en gebeurt het dikwijls dat ik ze moet weggooien.

Kan men citroenen probleemloos invriezen?

Zo ja, dan vraag ik mij af of hoe men citroenen het best kunnen invriezen?

In z'n geheel?
Gesneden in kleinere stukjes?
...?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
14.3K
Rieneke1
4 jaar geleden
Ik denk dat je ze het beste kan uitpersen en het sap in kleine porties invriezen.
Amadea
4 jaar geleden
Toevallig maakte ik van de week bij de Aldi mee dat die alleen losse biologische citroenen verkochten en geen netjes met meerdere exemplaren op voorraad hadden. Dus hierbij de tip om ze bij de Aldi te kopen. (https://www.aldi.nl/onze-producten/biologisch/biologische-citroenen-2896.article.html)
dudemeister
4 jaar geleden
- citroen 10 secs op vol vermogen in de magnetron, heb je ineens vel meer sap eruit.
- neem een cirroen en en tandenstoker, rol de citroen even 10-15 secs over het aanrecht, steek de tandenstoker in het uitstekende puntje vd citroen. Knijp zoveel vocht eruit wat je nodig hebt, tandenstoker terug in de citroen.
- biologische citroen gehaald; ik rasp wat over is en doe dat in de vriezer, uitpersen en in een ijsblokjesbakje doe; ook in vriezer; altijd sap bij de hand

Antwoorden (2)

Ja, je kunt een citroen in z’n geheel invriezen. Nadeel is wel dat de citroen dan minder lang houdbaar is en wat wateriger wordt.
Je kunt er beter voor kiezen om citroensap, (geraspte) citroenschil of citroenschijfjes in de vriezer te bewaren. Voor iedere optie hanteer je een andere methode:

Citroensap invriezen
1. Pers de citroen uit met een sapcentrifuge
2. Verspreid het sap in een ijsblokjeshouder
3. Label de verpakking met datum en fruitsoort
4. Plaats de ijsblokjeshouder in de vriezer (-18°C)

Citroenschijfjes en plakjes invriezen
1. Citroen afspoelen en schoonmaken
2. Snijd de citroen in schijfjes of plakjes
3. Verspreid ze over een bakplaat in de vriezer (1 uur)
4. Stop ze vervolgens in een diepvriesbakje of zakje
5. Label de verpakking met datum en fruitsoort
6. Plaats ze in de vriezer bij -18°C of lager

Citroenschil (geraspt) invriezen
1. Citroen afspoelen, schoonmaken en raspen
2. Doe de geraspte citroenschilletjes in ziplock-zakjes of ijsblokjeshouders
3. Label de verpakking met datum en fruitsoort
4. Plaats de citroenschilletjes in de vriezer
.
Volgens het Voedingscentrum is de citroen zo 8-12 maanden houdbaar.
SimonV
4 jaar geleden
Ja hoor, ik heb zelf altijd een zakje met hele citroenen in de vriezer. Ze moeten echter wel het liefst biologisch of heel goed gewassen zijn als je de schil geraspt wilt gebruiken.
Ik rasp vaak de schil van de bevroren vrucht met een iets grovere rasp en strooi die dan over een glas water, of in de salade ook in een smoothie over je ontbijtyoghurt/granen smaakt bevroren citroenschil veel lekkerder dan van een ontdooide citroen.

Het is wel zo dat eeni ngevroren citroen veel minder zuur is geworden. Als hij echter ontdooit zal hij de zuurte weer langzaam terugkrijgen. Ze kunnen overigens ook goed dienst doen in bevroren staat als ijsblokje gesneden in je drankje of zo door je smoothie mee geblenderd.
amc