hoe kan je met een mix van muffins cupcakes maken?

ik heb een keer met een muffinmix cupcakes gemaakt, op het pak stond wat je moest aanpassen om cupcakes te maken. Volgens mij iets van meer boter of zo, en minder water en eieren, maar ik weet het niet meer. Nu heb ik een ander pak gekocht met dezelfde mix, maar het staat er vreemd genoeg niet meer op...
Kan iemand mij helpen???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Bij muffins zit vaak olie en het deeg is 'rommeliger'omdat het nu eenmaal geen glad luchtig cakegebak is, maar eerder als broodje gezien moet worden. Muffins zijn een typisch ontbijtgerecht en vaak gevuld met vruchten.
Het cakebeslag wordt anders geroerd om het luchtig te krijgen. Roerdeeg begin je meestal met boter cremig te roeren, langzaam suiker erbij laten oplossen tot je een luchtige lichte, bijna witte creme hebt. Dan gaan er één voor één meestal 2-3 eieren bij en tenslotte wordt de gezeefde bloem/bakpoeder/zelfrijzend bakmeel/ bakmixpoeder er snel door geroerd.

Bij muffins wordt eerst de boter gesmolten, de bloem boven een kom gezeefd en de suiker, zout en bakpoeder
toegevoegd. In het miden een holletje gemaakt waarin losgeklopte eieren, melk en boter worden gegoten. met een houten lepel wordt dan alles door elkaar geroerd.

Dit is eigenlijk het grote verschil. Het altijd goede mengsel voor cake is als je van boter, suiker en bakmeel/bloem de zelfde hoeveelheid aanhoudt. Dus bijv. 125 gr. boter, 125 gr. suiker en 125 gr. bloem en 2 eieren. Wordt het beslag te dik dan wordt er lepelwijze wat melk bij de bloem gemixt als die door het boter/suiker/eimengsel wordt gedaan. Ik weet dus niet hoeveel bakmeel er in het pak mix zit, maar als je de rest er in dezelfde verhouding aan toevoegt moet het goedkomen. Ik zou er dan geen water bij toevoegen maar enkele lepeltjes melk en als het veel bakmeel is zou ik een eitje extra doen als er maar 1 ei in hoeft.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt gewoon cakemix gebruiken sukses
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet de vraag.
Beste Marte, er IS helemaal geen verschil. Normaal gesproken kan je met mix voor muffins net zo goed cupcakes bakken. Het beslag is hetzelfde en ook de papieren vormpjes, dus dat moet gaan lukken