Wordt een (boeren)cake echt luchtiger, naarmate de tijd die je besteedt aan het mixen van het beslag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.2K
Ivana
10 jaar geleden
Het woord zegt het al: hij wordt luchtiger omdat er lucht wordt ingeslagen. Dat doe je b.v. ook bij het kloppen van slagroom.

Het beste antwoord

Ja, zeker! Ik ken iemand die altijd minstens 10 minuten mixt (of laat mixen) en zij maakt altijd heerlijke luchtige cakes.
Ik kan het meestal niet langer dan een minuut of 5 volhouden, dan heb ik geen zin meer, maar dat is ook al vrij lang. Maar je moet je echt niet laten verleiden tot mixen tot het een mooi mengsel is, echt een aantal minuten doorgaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op slagroom na geldt dit voor vrijwel alle dingen die luchtig moeten worden.
Utrecht
10 jaar geleden
Ook slagroom wordt beter Iuchtiger en steviger) als je hem iets langzamer opklopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt Haivon, maar dan wordt de cake naast luchtiger ook elastischer, en dat vind ik niet zo prettig, eerlijk gezegd.
De reden is dat door het lang mixen krijg je heel veel vorming van gluten, en de belletjes die tijdens het bakken ontstaan worden beter vastgehouden in het deeg, met als resultaat en heel luchtige cake. Maar het nadeel (vind IK) is dat de boel iets taaier wordt.
Ik doe liever wat extra bakpoeder, net lang genoeg mixen totdat alles gemengd is, en meteen bakken op een niet al te hoge temperatuur, dan rijst het gelijkmatig en wordt het én luchtig én zacht. Maar dat ben ik!!! Verder goed antwoord hoor...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! De volgende keer dat ik een cake bak ga ik zeker langer mixen. :)

Andere antwoorden (1)

Dit is iets met een ja en een neen.
Ja je beslag wordt luchtiger als je de eierdooiers en suiker lang genoeg klopt (tot een mooie ruban), en ook ja als je de eiwitten lang (en stevig) genoeg klopt.
Neen als je je beslag, eens de eiwitten zijn toegevoegd, te lang klopt want dan klop (meng) je alle voorheen in je beslag geklopte lucht er terug uit.
Een cake die volgens de regels van de kunst wordt gemaakt kan je doen rijzen zonder bakpoeder of iets dergelijks toe te voegen.