Hoe veel gebruikt een gasoven meer dan een klein combi-oventje//magnetron?

Ik weet dat een klein combi oven van zo'n 26 liter 1800 wat gebruikt (www.kieskeurig.nl/magnetron/sharp/r-879in-a/899675/). Maar Hoe veel watt is dan een grote oven van 56 liter? Zoals: www.kieskeurig.nl/fornuis/indesit/k6t72sxnl/259965/

Ik wil dit graag weten omdat voor mij in eerste instantie een klein oventje voldoende is voor de meeste gerechten die ik er in wil maken. Maar als het verschil klein is dan wil ik graag een grote (een heel nieuw fornuis dus). Het lijkt mij dat een klein oventje (op stroom!) veel goedkoper in gebruik is dan een grote oven (gas!). Bv door dat het sneller is voor-verwarmt. Klopt dat?

Toegevoegd na 11 minuten:
Moet natuurlijk verbruik zijn. Stom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie!
Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden. Naar mijn mening is die op gas goedkoper, maar dat komt alleen maar door de ervaring die ik met kamperen heb: gas is goedkoper dan elektra..

Het beste antwoord

Deze vraag staat al lang open zonder antwoorden. Alleen daarom doe ik alleen een poging om je vraag te beantwoorden.

Het lijkt mij bijna onmogelijk om dat goed te vergelijken. Met die combi-magnetron is dat nog wel te doen, maar wat is het gasverbruik van die grote gasoven? Ik weet het niet, en daar zal ook lastig achter te komen zijn.

Houd er rekening mee, dat als je die grote gasoven koopt, je dat ding ook gaat gebruiken als je snel even iets kleins warm wilt maken. Dat kost in die grote oven dan veel meer energie, want je mist de (snelle) magnetron. Daarnaast is er dus ook het practische bezwaar, dat je geen magnetron hebt. Voor de meeste mensen is een magnetron bijna onmisbaar.

Als je dan ook nog bedenkt dat je meer geld kwijt bent, en ook nog meer ruimte, dan zou ik kiezen voor de combi-magnetron.

Er is maar één mogelijk bezwaar. Als je veel spullen gaat bakken in je combi-magnetron, (waar je het magnetron-gedeelte niet voor nodig hebt), of veel spullen die gewoon niet in de magnetron kunnen, dan zou je iets duurder uit kunnen zijn qua energie-gebruik. Want in het algmeen kun je stellen, dat elektriciteit altijd wat duurder en in ieder geval wat minder milieubewust is. Elektriciteit is een omweg, en er gaat bij het opwekken van elektriciteit energie verloren.

Een ketel water op gas is beter en goedkoper dan werken met een electrische waterkoker. Zelfde geldt voor een electrische boiler.

Kom je er echt niet uit, bel je energiebedrijf dan eens. Zij zullen best weten hoe het zit met kosten van energie, en ook (als je dat wilt) het effect op het milieu.

Succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord op mijn brandende vraag. Het bellen naar mijn energie leverancier (tevens leverancier van gas) vind ik een goede tip. Ik ben natuurlijk ook even naar een paar winkels geweest. Daar konden ze mij vertellen dat wanneer je bijvoorbeeld een cake wil bakken of muffins wil maken, dat je dan beter uit bent met een goede grote oven van min 600 euro. In een combi magnetron gaat dat niet lukken (je krijgt een droge cake door de hete lucht functie). Al met al denk ik dat ik ondanks de hoge aanschafkosten ga sparen voor een goede nieuwe oven en daarnaast mijn oud vertrouwde magnetron blijf gebruiken voor de kleine dingen die ik snel wil opwarmen.