Waarom zijn de dooiers van sommige eieren geel en andere oranje?

Om nog maar eens een ei-gerelateerde vraag te stellen..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De kip heeft er in ieder geval niets over te vertellen. Het is een synthetisch proces omdat er synthetische zooi aan het kippenvoer word toegevoegd. De kippenboer kan bij de voer leverancier op de "dooier kleur waaier" aanwijzen welke kleur zijn kippen moeten leggen. Zo is het per streek verschillend welke kleur dooier de mensen willen eten. Ik meende dat de eieren die naar Duitsland gaan vaak een donkerder kleur hebben dan de eieren die in Nederland blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn dooier kleurstoffen bekend, in de handel bij diervoedermakers...

Eet een kip dit dan worden ze bruin, eet een kip dat dan worden ze geel... Elke kleur kunnen ze die geven (wellicht)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleur van de dooier wordt veroorzaakt door caroteen en hangt af van de voeding van de kip. In wortelen zit bijvoorbeeld veel caroteen. Als een kip voornamelijk graan eet, blijft de dooier licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleur van de dooier hangt van het dieet van de kip af. Boeren kunnen natuurlijk pigment toevoegen om de dooierkleur te manipuleren, maar kunstmatige pigmenten zijn verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ligt ook aan het voer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dooiers van eieren verschillen van kleur door de mengeling van voedsel die de kippen krijgen.

Toegevoegd op 07-05-2009 20:24:57
voedsel moet natuurlijk zijn voer.