Snijplank (3 cm dik) ruikt muf als hij nat wordt, hoe krijg ik hem fris?

hij is een keer door en door nat geweest, nu droog maar ruikt nog steeds muf.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een goede tip is je snij plank reinigen met een halve verse citroen, ik zag dit ooit toch eens een kok doen op tv ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar geen water , je kan de plank ook nog reinigen met grof zout
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een goede regel is: geen houten snijplanken gebruiken.

Voor brood kan het wel, maar dan alleen afvegen en niet nat maken.

Hout dat nat wordt gaat nu eenmaal schimmelen. Je kunt proberen de plank een tijdje in de oven te doen op 100 graden en zo weer te drogen. Het hout kan dan wel kromtrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 1/2 uurtje onderdompelen in water met een dopje bleekwater zal de geur eruit halen, goed naspoelen en laten drogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik leg hem in de vaatwasmachine.
Dit moet je alleen niet doen met een verlijmde plank.
De kans bestaat dan dat hij gaat scheuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ouderwetse methode: met een harde borstel boenen met echt zeepsop. Goed afspoelen en droog deppen.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bewaar mijn plank altijd in de zon in de keuken! gaat perfect.