Hoe weet je of vis (bijvoorbeeld kabeljouwstaart met velletje) gefrituurd is of niet?

Ik snap natuurlijk dat vissticks en kibbeling altijd gefrituurd wordt. Nu heb ik vandaag een ' gebakken kabeljouwstaart' gekocht. Ze vroegen of ik hem warm wilde hebben, maar dat wilde ik niet. Er zit wel net zo'n velletje op als bij de kibbeling? Is deze gefrituurd of niet? En is deze ongezond?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als het bij een viskraam op de markt of in de viswinkel gekocht is, is het antwoord zonder meer JA het is gefrituurd. Dit wordt overal zo bereid, alleen in een goed restaurant zou het nog in een pan met boter gebakken kunnen worden. In een restaurant neemt men nog wel de tijd hiervoor, mits niet een goedkoop tentje. "Gezond of ongezond? Vis is gezond, vette vis is zelfs prima! Kabeljauw[staart of moot] is ook prima, is witvis en kan op diverse manieren bereid gegeten worden. Door de prijs wordt het tegenwoordig minder gegeven, er is teveel gevangen, dus er is een quotum en dus de prijs vliegt omhoog. Net als bij tonijn overigens." Hoe gezond is kabeljauw? "Kabeljauw is een magere vis : Tot de magere vissoorten behoren tong, kabeljauw, mosselen en garnalen. Tot de vette vissoorten behoren makreel, zalm, heilbot, haring en paling. Vooral het eten van vette vis is gezond tenzij je aan je gewicht moet denken. Dan is vooral magere vis zoals kabeljauw, schol en schelvis aan te raden. Het is bij kabeljauw wel van belang waar deze gevangen wordt. Als de vis gevangen is bij de Barentszee bij Rusland kan deze prima gegeten worden. Niet als deze gevangen is in onze eigen Noordzee." "Eigenschappen : Kabeljauw bevat de voor mensen de belangrijke stoffen omega 3, vitamine A, B2, B12 en D en eiwitten. Daarbij bevat kabeljauw de mineralen fosfor, magnesium, ijzer, kalium, calcium en natrium. Ook staat ze bol van de eiwitten. Eiwitten spelen een belangrijke rol in de opbouw van onze spieren, bloed, organen en zenuwstelsel. De vitaminen in kabeljauw zijn de stoffen die we de iedere dag in kleine hoeveelheden in ons lichaam nodig hebben om gezond te blijven. Kabeljauw bevat de vitamine A, B en D." Is het gezond voedsel : ja absoluut; is het velletje van belang? dat hoef je niet te eten. Zowel vette als magere vis is gezond, afhankelijk van je gevecht met de kilo's kun je kiezen voor magere, maar dan nog is het belangrijk te variëren. Eet dus niet steeds dezelfde vis, maar probeer eens iets anders! Eet smakelijk. http://www.isditgezond.nl/is-kabeljauw-gezond/ Toegevoegd na 6 minuten: I.p.v. gebakken kun je ook witvis, kabeljauw, schelvis of koolvis, pocheren, dat is in een pan in water tegen het kookpunt op het fornuis laten garen, zie link. Dit is zonder vet [boter] bereiden en daar kun je voor kiezen.

Bronnen:
http://koken.vtm.be/kooktips/hoe-pocheer-i...

Als er zo'n velletje omzit als bij de kibbeling, dan is hij gefrtuurd. Het velletje ontstaat namelijk door het beslag waar ze de verse vis doorheen halen. Het beslag wordt gemaakt van bloem eieren en melk en blijft goed aan de vis 'hangen' als hij de hete olie ingaat. Het beslagje maakt de buitenkant van de vis mooi bruin en knapperig en de binnenkant blijft mals en sappig. Vis die in een pan gebakken wordt, heeft er hooguit een paneerlaagje omheen zitten of helemaal geen laagje. Toegevoegd na 1 minuut: Ongezond is vis natuurlijk niet, ook niet door het beslaglaagje. Het heeft hooguit iets meer calorieën.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100