Nodig:
250 gram filodeeg
75 gram walnoten
3 theelepels gemalen kaneel
1,5 deciliter honing
2 eetlepels sinaasappelsap
75 gram amandelen
75 gram pistachenoten
100 gram boter
2 eetlepels citroensap
1/2 deciliter water

Voorbereiding:
Laat het filodeeg goed afgedekt met een stuk huishoudfolie en een schone theedoek tegen het uitdrogen in 2-3 uur ontdooien. Verwarm de oven voor op 175 graden C. Hak de amandelen, de walnoten en de pistachenoten grof en schep ze met de kaneel door elkaar. Smelt de boter. Bestrijk een glazen ovenschaal van ca. 15 x 25 cm. met de gesmolten boter.

Bereidingswijze:
Halveer de vellen filodeeg. Leg 1/3 deel van het filodeeg velletje voor velletje in de schaal en bestrijk elk velletje met gesmolten boter. Verdeel er de helft van het notenmengsel over. Leg er weer 1/3 deel filodeeg op. Verdeel daar de rest van het notenmengsel over. Leg dan het laatste 1/3 deel deeg bovenop. Bestrijk elk velletje met boter. Sprenkel er wat water over en snijd de baklava in vierkantjes. Bak de baklava ca. 35 minuten in een voorverwarmde oven tot hij bruin is. Verwarm intussen de honing met het citroensap, het sinaasappelsap en 1/2 deciliter water. Neem de baklava uit de oven en schenk er de helft van de stroop over. Laat dit ca. 20 minuten staan en schenk er vervolgens de rest van de stroop over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar zijn zo veel recepten van te vinden. Waarom vraag je dat hier? Zoek je een specifiek recept?

Toegevoegd na 34 seconden:
Oh en voordat mijn antwoord bij de reacties word gezet...in de bron vind je een recept voor griekse baklava.

Toegevoegd na 16 minuten:
Kijk eens Amadea, zelf bedacht ;-)

Nodig:
2 kopjes walnoten, fijngehakt
1 kopje amandelen fijngehakt
kaneelpoeder
500 gram fylo-deeg
500 gram vloeibare boter
Voor de siroop:
1 citroenschil
3 kopjes suiker
3 glazen water
3 kruidnagels
1 kaneelstokje
3 eetlepels vloeibare honing

De walnoten en de amandelen fijnhakken met de blender. De plakjes fylo-deeg uitrollen, zodat ze iets groter zijn dan de bakvorm. Leg 2 vellen fylo-deeg met gesmolten boter bestreken onder in een bakvorm en leg er vervolgens wat amandelen en walnoten met kaneelpoeder op met wat vloeibare boter. Vervolgens 1 vel filodeeg en een deel noten en kaneel erop met boter. Dan 2 vellen filodeeg met noten, kaneel en boter. Ga zo door. Bewaar 4 vellen fylo-deeg om er bovenop te leggen. Het bovenste fylo-deeg vel ook met wat boter besprenkelen en een beetje bevochtigen met water . Doop een scherp mes in heet water en snijd daarmee diepe inkepingen in de baklava. Zet de baklava ongeveer 70 minuten in een voorverwarmde oven op 150 graden. Ondertussen de siroop maken met 3 glazen water, 3 kopjes suiker, 2 eetlepels honing, 3 kruidnagels, de citroenschil en 1 kaneelstokje. Dit vijf minuten laten koken. Als de baklava klaar is, laten afkoelen tot hij lauw is en de hete siroop erover gieten. De Baklava is klaar!

In de bron staan ook foto's van hoe je het moet maken.
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
De bedoeling is nou juist dat JIJ het recept geeft. Want dat vraagt de vraagsteller. Dus voldoet je antwoord niet...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik geef het recept toch? Via de website. Ik kan ook kopieren en plakken, en dan heb ik het z.g.n. ook gegeven. Maar ik zie de vraagsteller niet vragen dat iemand persoonlijk het recept moet geven, dat maak jij er van.
Amadea
11 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: ik meld dat niet omdat ik dat wil, maar omdat ik uit eigen ervaring weet dat je antwoord verwijderd wordt als je alleen de link geeft waar het te vinden is. Want die link kan morgen al niet meer werken. Terwijl het recept dan nog op Goeie Vraag te vinden is als dat is overgenomen!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Aha oke :-) dat had ik me niet gerealiseerd.
Daar heb je wel een punt.
Excuus
Je kan het op deze site zien hoe ze het maken:

http://www.24kitchen.nl/recepten/baklava

wel zul je eerst een account moeten aanmaken.

Als je googled zul je heel veel baklava recepten vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een recept gevonden bij de AH receptensite. Ziet er erg lekker en makkelijk uit om te bereiden!

Succes!

culinair, gebak, turks, vegetarisch, turks, feestelijk

(filodeeg ca. 2 uur en 15 minuten van tevoren volgens gebruiksaanwijzing ontdooien.) In keukenmachine walnoten en amandelen grof malen; 25 g suiker erdoor mengen. Oven voorverwarmen op 200 °C of gasovenstand 4. In steelpan boter smelten. Taartvom bestrijken met wat gesmolten boter. De bodem van de bakvorm bekleden met 5 vellen filodeeg; elk vel bestrijken met boter. Notenmengsel over deegbodem verdelen en gladstrijken. Rest van vellen filodeeg erop leggen. Bovenkant bestrijken met boter en licht besprenkelen met water. Bovenkant van gebak met scherp mes voorsnijden in ca. 16 vierkante of ruitvormige stukjes. Gebak in midden van oven in ca. 20 minuten gaar en mooi goudbruin bakken. Intussen sinaasappel goed schoonboenen en helft van schil (zonder wit) eraf snijden. In steelpan 250 ml water met 175 g suiker, sinaasappelschil en kaneelstokje aan de kook brengen. Ca. 15 minuten zachtjes doorkoken tot vloeibare siroop. Kaneelstokje en schil verwijderen. Baklava uit oven nemen en bovenkant bestrijken met rest van boter. Siroop gelijkmatig over baklava gieten. Siroop laten intrekken en baklava laten afkoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.kookse.tv/recept/mijn-baklava

Op deze site vind je een makkelijk, goed uitvoerbaar en duidelijk filmpje van een baklava voor een normaal gezin, dus niet zo'n grote hoeveelheid als normaal.
Ik maak hem zelf ook vaak op deze manier en kan je zeggen dat hij erg lekker gevonden wordt door mijn 'mannen'en mijzelf.
amc
11 jaar geleden
Griekse baklava.

Ingrediënten:

1 pak roomboterbladerdeeg
4 zakjes walnoten
150 gram garneeramandelen
125 gram boter
1 citroen
300 gram honing
1 zakje vanillesuiker

Benodigdheden:

cakevorm 26 cm of bakvorm 25 x 25 cm

Bereiding:

Verwarm de oven. Haal de bladerdeegplakjes met een mes van elkaar en laat ze ca. 10 minuten ontdooien. Verwijder de folie. Hak de helft van de walnoten grof. Maal de rest van de walnoten en de amandelen fijn in de keukenmachine of met de staafmixer. Meng alle noten door elkaar.
Smelt de boter zonder deze bruin te laten worden. Bestrijk de cakevorm met gesmolten boter. Bestuif het werkvlak met wat bloem en rol een plakje bladerdeeg tot een dun lapje ter grootte van de vorm. Leg de deeglap in de vorm en strijk er 1 el gesmolten boter over. Doe hetzelfde met een tweede lapje. Strijk daar ook weer boter overheen. Verdeel ¼ deel van de noten erover. Ga door totdat de bovenste laag bestaat uit de laatste twee deeglapjes. Giet de rest van de gesmolten boter erover.
Zet de cakevorm iets onder het midden in de oven en bak het gerecht goudbruin en gaar. Maak de siroop door de citroen te persen en het sap te mengen met de honing en de Vanillesuiker. Verwarm dit zachtjes tot een dunne vloeibare siroop. Giet de siroop over de warme baklava. Laat dit enkele uren staan, zodat alles goed kan intrekken. Snijd de baklava in de vorm in plakken of blokjes.
Oventemperatuur en baktijd:
Elektrische oven: 210°C
Heteluchtoven: 190°C
Baktijd: ca. 45 minuten

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.kookjij.nl/recept-griekse-baklava