Als je kip eet die een tumor heeft, is dat dan gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of het schadelijk is, maar ik zou er persoonlijk geen goed gevoel bij hebben. Als het mijn kip was zou ze in de vuilbak belanden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nooit over nagedacht, + leuk!

Het beste antwoord

In principe niet.
... althans voor je, want voor de kip is het levensgevaarlijk... ;-)

Maar toch even een toelichting.

Als het goed is krijg je geen kip met een tumor op je bord, en dan bedoel ik een kankertumor, om meerdere redenen:
- Alle kippen worden gekeurd in het slachthuis, en een tumor is een reden om de hele kip af te keuren.
- Een slachtkip is ongeveer 6 weken oud. Het arme beestje leeft gewoon niet lang genoeg om een tumor te ontwikkelen.
- Een kankertumor in een slachtkip, hoe onwaarschijnlijk dan ook, kan normaal gesproken geen kwaad bij het opeten (zie het antwoord van de andere GVér), tenzij... en ik kom zo op die tenzij terug.

Er zijn allerlei soorten tumoren, en hoe onwaarschijnlijk dan ook, bepaalde type tumoren kunnen toch schade toebrengen aan diegene die het opeet.
Een tumor is per definitie afwijkend weefsel, en dat weefsel kan zich differentiëren in allerlei soorten weefsel, inclusief weefsel wat hormonen of andere stoffen met een effect op de gezondheid produceert.
Als je dat opeet, dan krijg je stoffen binnen die beslist niet ongevaarlijk zijn (hormonen, histamine, enz.) Dat is overigens de reden waarom tumoren in dieren een reden is om het gehele dier zonder pardon af te keuren.

Dus zo zie je dat de kans dat je ziek wordt van het eten van een tumor zo goed als nul is, maar zieke dieren eten is nooit een goed idee!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Breekt je maag die stoffen niet af dan en zo nee: waarom nemen je darmen het op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hormonen zijn in de regel zeer eenvoudige chemische componenten, vaak lipiden, die je maag niet afbreekt. Ze komen zo in je darm en worden daar opgenomen.
Net zoals de anticonceptiepil werkt, die ook hormonen als werkzame stoffen heeft.

Andere antwoorden (1)

Nee helemaal niet. Een tumor bestaat uit 'verkeerd opgebouwde' cellen. Als je deze opeet, worden deze door je lichaam gewoon omgezet in bouwstoffen, waarvan jouw lichaam weer 'normale' cellen maakt.

Antibiotica, hormonen en bestrijdingsmiddelen in kippen (en andere dieren) kunnen echter wel effecten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal juist.
Een tumor is per definitie afwijkend weefsel, en het kan een verhoogde hoeveelheid hormonen bevatten (sterker nog: gebeurt vaak bij tumoren) die beslist niet goed zijn voor je gezondheid.