MELKKEFIR ...hoe moet ie zijn als ie klaar is ?

Ik heb net melkkefir in bezit gekregen .Die zogenaamde yoghurtbloemetjes of roosjes ,maar heb verschillende versies gehoord en gelezen op internet over de behandeling ervan.
hoe zit het nu echt in elkaar ?
Ten eerste de plaats waar je ze moet laten fermenteren (donker of licht ? ).
En als die klaar is na 24 uur (welk uitzicht heeft het ? ).
De kefir die ik nu heb heeft volledig de melkkleur van boven tot onder in de bokaal na 24 uur staan. Is dat normaal ? De mijne heeft nochthans een heerlijke zacht zure smaak zoals het zou horen.
Er wordt beweert dat je het kan zien opborrelen in de bokaal.In welke mate is dat ?.
Je ziet dat ik nog een leek ben daar in .Dus daarom had ik via deze wat antwoorden gekregen.
Heel erg bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

als je dat plantje de eerste keer gebruikt moet je de yoghurt weg gooien ,dus je verspilt 1 liter melk.dat is vanwege bacterie van vervoer ,warmte of kou de volgende kan je gewoon gebruiken
fermenteren doe je op een warme plaats in huis of keuken de kleur moet gewoon yoghurt kleur zijn en blijven ,je kan wel vocht[licht groenig] boven of onderin krijgen maar dan moet je het even met een plastic lepel voorzichtig omroeren dat is als je het langer laat staan want normaal na 24 uur
lijkt kefir op dunne yoghurt [drinkyoghurt ].en zo hoort het in principe ook ,maar er zijn er ook die ze langer laten staan zodat je een soort kwark krijgt maar de meeste houden het op drinkyoghurt , maak je het regelmatig gaan de bolletjes groeien je kan dan een gedeelte kado geven altijd leuk maar hij kan ook na verschillende keren gebruik verdwijnen dat is mij overkomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De bereiding van Kefir duurt 2 tot 4 dagen, nog even laten staan dus, 24 uur is niet genoeg! Trouwens, gisteren was er hier nog een gelijkaardige vraag over hetzelfde thema, blader even terug!!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Link toegevoegd betreffende de vraag van gisteren, groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je ziet dat dit alweer een andere versie is .Op al die sites tot nog toe spreken ze van vanaf 24 uur klaar. Ik zal het echt zelf moeten ondervinden denk ik . >Tot nu toe smaakt het allesinds heel goed.En je hebt wel een goede link doorgestuurd dat ik heb opgeslagen.
Dank u
Doe de melk (op kamertemperatuur) en de melkkefirkorrels
in een weckpot. Om te starten neem je de verhouding ca. 1:6 (ca. 15 gr. korrels op 0,1 l. melk). Bedenk dat de korrels zullen blijven groeien! De verhouding is variabel want in de winter wordt minder melk gebruikt dan in de zomer.

Zet de weckpot 24 uur weg op een donkere plaats (bij kamertemperatuur). Roer een paar maal per dag voorzichtig om met een houten lepel, zodat alle melk in contact komt met de korrels en zo is de kwalitiet gelijkmatiger.
De melkkefir is rijp wanneer de melk mooi ingedikt is en het bovenoppervlak er een beetje bobbelig uitziet. Dit zijn nl. de korrels die samen met de ingedikte melk bovenop drijven. Onderin wordt een wei-achtige vloeistof zichtbaar
en de hele massa borrelt lichtjes en bevat steeds meer koolzuurgas.
Zeef de kefir dan zodat je de korrels weer opvangt, in een plastic zeef boven een kom. laat hem goed uitlekken maar druk niet op de korrels. Omroeren mag wel om het doorlopen te versnellen, maar doe het voorzichtig. Denk erom, geen metalen zeef en ook geen metalen lepel gebruiken, omdat metaal de smaak aantast!

Giet de melkkefir in de kom dan door een fijnere zeef (metaal mag nu wel)de kleine korreltjes die nog meekomen kan je gerust opdrinken, voor de spijsvertering is dat geen probleem. Neem het liefst een goed afsluitbare pot om in over te gieten, om het koolzuurgas goed vast te houden.
Laat dan de gezeefde melkkefir nóg 24 uur rijpen
om de smaak nog intenser te laten worden en het lactose
gehalte te doen dalen. Na deze 24 uur is de kefir dan klaar voor gebruik en in de koelkast nog ruim een week houdbaar. Van de korrels die in de zeef zijn achtergebleven kan weer nieuwe kefir gemaakt worden.

Ze hoeven niet schoongespoeld te worden omdat je dan hun leefomgeving te veel verstoort.

Voor een nieuwe bereiding keer je de zeef in een kom, zodat je ze niet met een schraper beschadigt.
Laat ze nu terugglijden in een weckpot en vul weer aan met melk en roer even voorzichtig door met een houten lepel. Kies de verhouding korrels en melk zodanig dat deze na minimaal één dag een lekkere, licht tintelende, lobbige drank oplevert.

Belangrijk is bij de bereiding dus, dat je géén metaal gebruikt en dat je erg hygiënisch werkt. Zorg altijd dat je weckpotten goed schoon zijn, gebruik géén schoonmaakmiddel maar lauw/heet water en een borstel die je alleen daarvoor gebruikt en dat ze altijd met kokend water afgespoeld zijn.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
http://kefir-yoghurtplantje.jouwweb.nl/vergeten
Hier kan je zien hoe je de korrels bewaart als je even geen kefir kunt maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze uitleg had ik ook al gelezen op die site.
Het is maar dat er verschillende versies van zijn die elkaar tegen spreken.
Ik zou het echt willen weten van iemand die er ervaring in heeft.
Toch bedankt voor uw antwoord hoor.