Hoe weten baby's van 1 maand oud dat ze aan de tepel van de vrouw moeten zuigen om melk uit te halen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat weten baby's van een minuut oud al.
Sterker nog, te vroeg geboren baby's van rond de 32 weken (8 weken te vroeg) hebben al een zuigreflex en weten hoe ze de borst moeten vinden, soms zelfs jonger.

De wijze waarop een vrouw haar pasgeboren kind van nature in de armen houdt, maakt het vinden van die borst ook heel erg makkelijk, zelfs als moeder geen flauw benul zou hebben waar die krengen voor dienen. (En anders is de stuwing en de melkvloed wel een aanwijzing).

Bij alle zoogdieren is dit overigens zo ; geen enkel dier hoeft te leren hoe het moet drinken ; dat zit er helemaal 'ingebakken'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterker nog: als je een gezonde pasgeboren baby op de buik van de moeder legt, wriemelt en kronkelt en 'kruipt' hij net zo lang tot hij een tepel vindt. Er schijnt ook een factor geur in het spel te zijn. Mooi he, de natuur!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ; baby's gaan ook op de geur af. En herkennen zelfs meteen na de geboorte al de geur van hun eigen moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marleen: Krengen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krengen, ja... stel je een 'oervrouw' voor, die absoluut geen weet heeft van wat dan ook. Die zou hoogstwaarschijnlijk haar borsten ervaren als hoogst irritante dingen. Ze zitten bij van alles in de weg, doen soms pijn, je kunt er niet fatsoenlijk mee rennen tenzij je ze insnoert, enz. enz.
Gelukkig weten wij tegenwoordig genoeg om ze te kunnen waarderen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krengen, dingen, gevallen, apparaten, whatever. En inderdaad, als je ze nergens voor gebruikt, kunnen ze af en toe goed in de weg zitten - al zou ik ze zelf toch ook niet willen missen.

Andere antwoorden (4)

Dat is een aangeboren reflex om te zuigen; maar ook bv aan een fopspeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs baby's van 1 dag oud - of 1 uur oud - weten dat al!!

De tepel is warmer dan de rest van het moederlichaam en dat minimale warmteverschilt kent een baby en kan die vinden.

Dat heet reflex.

Een baby heeft een aantal reflexen op het moment dat hij geboren wordt. Reflexen zijn bewegingen die de baby maakt omdat hij onbewust reageert op bepaalde prikkels. Het zijn de overlevingstrucjes van moeder natuur. Een deel van deze reflexen verdwijnt wanneer hij drie maanden oud is.

De zoek- en zuigreflexen zijn van levensbelang voor je baby. Deze reflexen stellen hem in staat om voedsel binnen te krijgen. Je baby heeft dus eigenlijk een voorgeprogrammeerde computer in zijn lijfje die hem vertelt wáár hij eten moet zoeken en hóe hij dat binnen moet krijgen. Het zoekreflex zorgt dat je baby weet waar de voeding vandaan komt. Eén van de prikkels waar hij hierbij op reageert is warmte. Je tepel is warmer dan de rest van je lichaam.

Lees hier meer over reflexen bij baby's.

http://www.mamaenzo.nl/baby/leren/de-eerste-reflexen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ze daar al een maand ervaring mee hebben opgedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL eigenlijk heb jij het enige juiste antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar die min?
Of bedoelt men daarmee, dat de baby in kwestie eerst door een min is gezoogd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja dan had het toch een plusje moeten zijn ;-)
Dat weten ze niet. Mijn baby had geen zoek- of zuigreflex en heeft echt moeten leren hoe te drinken. En dat is ook normaal, werd mij verteld.

Een baby weet ook niet echt dat het de tepel is die melk geeft, hij hapt gewoon heel schattig overal in als hij honger heeft, wat er ook maar voor zijn mondje terecht komt. Hij eet zijn eigen handjes, eet je shirt en als je hem de tepel aanbiedt, dus logischerwijs ook de tepel.