Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe worden in Turkije koffiebonen gebrand?

ik hou erg van koffie uit de Turkse winkel. Die heeft een typische, wat caramelachtige ondertoon die ik bij "hollandse" koffie nooit zo sterk ben tegengekomen (dark roast komt nog het meest in de buurt). Ik ga ervan uit dat deze typische smaak een gevolg is van de manier waarop men de bonen brandt. Weet iemand daar meer van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In een Turks koffiehuis zal je worden verteld, dat de Turken veel de Braziliaanse koffiebonen Rio/Minas Arabica worden gebruikt. Dus eigenlijk moet de vraag worden, hoe deze koffiebonen worden gebrand. Deze zorgen dus voor de specifieke smaak, die jij zo lekker vindt.



Het branden van deze Rio/Minas Arabica en andere koffiebonen gebeurt eigenlijk overal ter wereld hetzelfde. Lees even mee ...

Rijke smaak vrijmaken
Verschillende soorten koffie hebben dus verschillende manieren van branden nodig om hun rijke smaak vrij te maken. Om de beste smaak te krijgen kijkt een goede brandmeester bij elke lading wat de beste brandtijd en -temperatuur zijn.
In de oven
Tijdens het branden worden de groene koffiebonen aan hele hoge temperaturen blootgesteld. De temperatuur in de bonen stijgt tot wel 200 à 250 °C waardoor de chemische samenstelling verandert.

Aromatische oliën
Het vocht in de bonen verdampt, waardoor er aromatische oliën vrijkomen. De bonen nemen in gewicht af, terwijl hun volume groter wordt. De suikers in de bonen karamelliseren en geven de bonen hun smaak en diepbruine kleur.

Blussen, koelen
De temperatuur en de brandtijd bepalen de eigenschappen van het eindproduct. Als de gewenste brandtijd bereikt is, wordt het brandproces beëindigd. De gebrande bonen worden vervolgens nat gemaakt en gekoeld met koude lucht.genlijk overal hetzelfde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding