Is groente kopen bij de boer goedkoper?

De prijzen van de groente is best aan de prijs, kun je goedkoper bij de boer kopen.

Wat mag je ongeveer verwachten van de prijs?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik al een paar jaar doe is paprika- en tomatenplantjes in mijn tuin zetten.
De grote tomaten waren niet zo goed gelukt vorig jaar, ik denk door gebrek aan zon, ze blijven maar groen,dus ga ik dit jaar weer voor kleintjes. Maar daar haal ik in de zomer toch veel vanaf.

Het beste antwoord

De meeste agrariërs rekenen de veilingprijs. Dat is de prijs die ze zouden krijgen als zij direct aan supermarkten zouden verkopen. Dat is niet de prijs die zij van de tussenhandel krijgen. Uien zijn op dit moment €0.25 per kg. Ik zag een aanbieding van 10 kg uien voor €2.00. Dat ligt dus onder de veilingprijs, maar deze kennis heeft te weinig uien om ze op de veiling te verkopen, vandaar. Wat de uien kosten in de supermarkt weet ik niet (ik verbouw ze zelf).
Ook paprika's en andere groeten en fruit kun je in het seizoen goed verkrijgen bij de agrariërs. Zowel tuinbouw als landbouw zijn er voldoende winkeltjes waar je terecht kunt, daar ligt de prijs vaak lager maar niet altijd. Van de pluimveehouders is bekent dat sommigen supermarktprijzen vragen, andere zijn goedkoper.
Op de link hieronder kun je de actuele veilingprijzen vinden.
Op de link van Landwinkel kun je adressen vinden bij jou in de buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja, dat is voor jou goedkoper, en voor de boer ook wat inkomsten.
de boeren verdienen minimaal, terwijl de supermarkt de winst opstrijkt.
bovendien, verser kan je het niet krijgen, en je koopt groente van het seizoen, dus nog goed voor het milieu ook.
11 jaar geleden
Meestal is het wel goedkoper, maar het ligt eraan of de boer de moeite doet en de tijd heeft om het te verkopen. Er zij ook boeren die zo'n ruimte hebben ingericht dat het een winkel wordt, wat weer extra kosten meebrengt. Maar een belangrijk voordeel, de groentes zijn verser
anneliez
11 jaar geleden
Als je zo'n winkeltje bij de boer op het erf bedoelt, dan blijft het twijfelachtig.
Een boer verbouwt namelijk niet alles zelf, dus om in zijn winkel een redelijk assortiment te hebben haalt hij dat, net als de supermarkt op de veiling. Maar dan in kleinere hoeveelheden dan dat de AH dat doet, dus ook duurder.
Als ik hier naar de asperges kijk, zijn ze bij de supermarkt even duur bv.

Dus je kan er niet vanuit gaan dat het altijd goedkoper is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, ik zie regelmatig hier aardbeien die vaak duurder zijn dan in de Dirk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Soms wel soms niet.
Als je dicht bij zo,n boer woont dan weet je zeker dat alles vers is wat hij verkoopt.
Ik heb jaren aan de groente en fruit veiling gewerkt.
De sla werd vrijdag s,morgens geoogst,en ging daarna de koelcel in.
S,maandag werd de sla geveild,en ging naar de groenteboer of de grossier.
Vandaar weer naar de supermarkten en markten.
Zo had je s,woensdags wel sla van bijna een week oud.

De grote supermarkten hebben afspraken met groente telers waarvoor ze hun gewassen mogen verbouwen.

Neem bv de AH.
De meeste komkommerbedrijven gaat het al jaren slecht in Nederland.
Hoge hypotheken,en schulden die ze niet meer af kunnen betalen.
Zo,n bedrijf wordt te koop gezet door de bank.
Maar niemand wil het hebben.
De AH springt hier op in,ze nemen dit bedrijf over onder bepaalde voorwaarden.

Vaak een familie bedrijf van vader op zoons kunnen er blijven wonen.
De AH betaald de bankkosten,, hypotheek ,maar ze moeten de komkommers leveren tegen een bepaalde prijs het hele jaar door.
Zo kunnen ze op hun bedrijf cq ouders huis blijven wonen.maar ze hebben een normaal inkomen.
De Ah is blij met zo,n contract,,geen vrije markt waardoor de prijzen op kunnen lopen en geen winst.

Bron.
Een kennis van ons is iemand die komkommertelers begeleid wat betreft ziektes groei en nieuwe soorten.