Wat mag je wel en niet bij een gluten vrij dieet??

Wat mag absoluut wel en niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Gluten zijn eiwitten die voorkomen in tarwe, rogge, gerst, spelt, kamut en in de meeste haver. Het zit ook in producten die van deze granen zijn gemaakt. Denk aan brood, crackers, pizza, pasta, paneermeel, koek, cake en taart. Gluten zitten ook verstopt in producten waar je het niet direct in verwacht. Bijvoorbeeld in de ingrediënten van soepen (bindmiddel, vermicelli of vlees), in sauzen, sommige snoepjes, ijssoorten en bier. In het glutenvrije dieet ontbreken dus de graanproducten. Maar gelukkig is ook een groot aantal producten van nature glutenvrij. Veel voorkomende producten zijn: rijst (ook zilvervliesrijst), aardappelen (ook aardappelzetmeel), groenten en fruit, noten en zaden, peulvruchten, vis, vlees en gevogelte (alleen ongemarineerd en ongepaneerd), eieren, melk (ook Nederlandse kazen en de meeste yoghurtsoorten), boter en olie. En gewassen die ook goed bruikbaar zijn in een glutenvrij dieet zijn amaranth, boekweit, cassave, gierst, haver, maïs (ook maïzena en polenta), quinoa, sorghum, teff, tapioca/maniok. Ook (gemodificeerd) zetmeel van deze gewassen is glutenvrij. Een risico bij deze producten is dat ze op het land, bij transport, opslag of in de molen, in aanraking komen met gluten. Vooral in haver en boekweit zitten vaak ook sporen van gluten. Gebruik daarom bij voorkeur producten met op het etiket de claim 'glutenvrij' en/of het glutenvrij symbool (een doorgestreepte aar).

Bronnen:
https://www.glutenvrij.nl/page/Glutenvrij-...

Je moet goed op de verpakking kijken want daar word 'bijna' altijd vermeld of er gluten in zitten, als dat niet word vermeld zou ik het zelf niet gaan eten

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100