Wat is biogarde yoghurt?

Ik vraag mij af wat biogarde yoghurt precies is en wat het verschil is tussen biogarde stand en biogarde roer. Waarom zou je het één wel eten en de ander niet (zoals sommige mensen doen)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@aurifex het verschil met biogarde roer en stand is dat stand veel dikker is dan roer. Persoonlijk vind ik roer lekkerder dan stand.
Biogarde is rechtsdraaiend melkzuur! http://www.natuurwinkel.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=22

Het beste antwoord

Bigarde Stand is een in de beker gerijpte naturelyoghurt. Dat wil zeggen: men vult de met Bigarde-culturen verrijkte melk af in een beker, deze wordt verwarmd en zo ontstaat het eindproduct. Dit is de traditionele, oorspronkelijke manier om yoghurt te produceren. Deze Bigarde is dikker dan de Bigarde Roer, ongeveer vergelijkbaar met de structuur van kwark.
Bij de Bigarde Roer vult men de met Bigarde-culturen verrijkte melk af in een tank, men laat deze rusten totdat deze ingedikt is, daarna wordt de Bigarde yoghurt geroerd totdat deze romig is en pas daarna vindt afvulling in de bekers plaats. Deze Bigarde Roer is dunner dan de Bigarde Stand, vergelijkbaar met een gewone yoghurt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er bestaat geen verschil tussen Biogarde en Bigarde. In beide gevallen gaat het om een product/merk-benaming voor hetzelfde product. De naamsverandering van Biogarde naar Bigarde heeft enkel te maken met Europese regelgeving. Een productbenaming waarin het woord "bio" voorkomt mag op een verpakking alleen nog gebruikt worden als het product gemaakt is uit/van grondstoffen van ekologische/biologische herkomst. Dit om te voorkomen dat men denkt een biologisch product te kopen terwijl het dat niet is. De Biogarde-culturen zelf mogen wel de naam Biogarde blijven dragen; het betreft een merknaam voor een verzameling probiotische culturen. Weergave van Biogarde-culturen in een ingrediëntendeclaratie geeft geen verwarring omtrent al dan niet een biologische/ekologische herkomst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+