welke kleur heeft zetmeel in water? en welke kleur heeft jodium in water

zie vraag. is volgens mij duidelijk genoeg. wil dat zelf wel uitzoeken maar heb geen jodium bij de hand

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (1)

Zetmeel kan afkomstig zijn uit vrijwel elke soort plant, maar in het algemeen vind je in de winkel zetmeel van maïs. Als je deze oplost in water, dan krijg je een zuivere witte kleur.

Jodium is zeer kleurrijk! In kristallenvorm is grijs, als gas wordt paars, en opgelost in water geeft een bruine kleur. Maar wat je normaal gesproken koopt als "jodium" is geen zuivere jodium maar een zout ervan, veel beter oplosbaar in water. Ook deze zouten hebben doorgaans een bruine kleur.
Zuivere jodium is verkrijgbaar bij ieder apotheek in een oplossing van water en ethanol (en is ook bruin)

Als je jodium (of beter gezegd een jodiumzout) toevoegt aan iets waarin zetmeel zit, dan krijg je de bekende reactie die een felle blauwe, bijna zwarte kleuring geeft. Dit is een klassieker voor inspecteurs om te bepalen of meel is toegevoegd aan levensmiddelen waarin het niet thuis hoort.