mag ik eten aan huis bezorgen?

Ik ben een hobbykok en vind het erg leuk om te koken. Heb ook al heel wat jaren ervaring om voor grote groepen te koken. Nu heb ik komende zomer geen werk (ook geen uitkering of andere inkomsten). Nu zou ik graag deze zomer een paar keer bij mensen thuis eten willen bezorgen. Dit kan zijn bijvoorbeelden een complete rijsttafel of een bourgondisch gourmet. De prijs die ik hiervoor vraag is dan slechts de kostprijs, matrialen, reiskosten en eventueel andere gemaakte kosten. Ik zal dus geen dikke winst maken.

Heb er over nagedacht om mij in te schrijven bij de KVK maar dit is slechts voor een korte periode en ook niet winstgevend.

Wie kan mij helpen met meer informatie, of dit mag of hoe er een manier is dat dit wel mag. Het gaat hier dus om als ik geluk heb misschien 3 a 6 keer in de zomer bij mensen thuis hun eten te bezorgen.

Hoop dat er mensen zijn met tips.

Ps ik sta al ingeschreven bij thuisafgehaald.nl maar misschien zijn er meer van zulke sites. (liefst zonder betaling anders moet ik dit weer doorrekenen aan de klanten).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
9.8K

Antwoorden (2)

tot 5-6 duizend euro/j is er geen probleem met de belastingdienst en kun je gewoon net als marktplaats-activiteiten, eten verkopen, of je auto verhuren of allerlei andere dingen doen/maken/verkopen/verhuren tegen betaling zonder daar problemen mee te krijgen.

wat betreft publiciteit weet ik er niet zo veel van. je zou een simpele site de lucht in kunnen gooien, gratis en voor niets via bijv weebly, als je foto's hebt, hebt je het hele verhaal klaar binnen een uur. of je zet alles op thuisafgehaald.nl, met info erbij mbt je specialiteiten (gatering aan huis, soorten eten, prijzen etc).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt misschien gek, maar het verstrekken van levensmiddelen aan derden in welke vorm dan ook, zelfs gratis, is een vorm van (zoals in de wet beschreven staat) "handelen in levensmiddelen", en daar gelden bepaalde regels voor.
Wat je wilt doen, hoe kleinschalig dan ook, is een bedrijfsmatige activiteit voeren en handelen in levensmiddelen. Of je een fysieke winkel hebt of alleen handelt via Internet, of zoals je stelt, een catering naar mensen thuis brengt, dat maakt in wettelijke zin geen verschil. Handel is handel.

Denk aan belastingtechnische kwesties, en de administratie die daarmee gepaard gaat, enz. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is in principe verplicht, maar als je winst onder een bepaald minimum ligt, dan zal niemand hiernaar vragen.

Je hebt sowieso te maken met levensmiddelenwetgeving. Op het moment dat je in levensmiddelen gaat handelen, ben je aan te merken als "exploitant van een levensmiddelenbedrijf", en dan heb je bepaalde verplichtingen en verantwoordelijkheden.
In beginsel moet je je levensmiddelenbedrijf laten registreren bij de NVWA, dat kan via Internet, op de site van de NVWA (http://www.nvwa.nl)
Je "bedrijf" (waar je werkzaam bent, in jou geval je eigen huis) moet op hygiënisch en bouwkundig gebied aan de normen voldoen. Je werkwijze moet hygiënisch zijn, enz… Een inspecteur van de NVWA kan in theorie op elk moment een controle uitvoeren, en zelfs als ‘het bedrijf’ je eigen huis is, mag je de toegang niet weigeren aan de inspecteur. Een inspectie kost je niets, dat is gratis… tenzij er een boete volgt, uiteraard :-(

Daarnaast moet je beschikken over een zogenaamd voedselveiligheidsplan. Dat staat ook bekend als een HACCP-plan. Je mag ook een Hygiënecode gebruiken, en dat is ook een wettelijke verplichting. Voor jou is de beste optie (gratis!) om de Horeca code te bestellen (zie link)

Uitleg hierover (en veel meer!) kan je vinden op de site van de NVWA, die belast is met het inspecteren en controleren van alle levensmiddelenbedrijven, en boetes kan uitdelen of zelfs je bedrijf sluiten als je niet aan de eisen voldoet.

Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit dacht ik ook, maar hoe kan het dan dat de site thuisafgehaald.nl wel mag?
Cryofiel
10 jaar geleden
Die site verstrekt geen etenswaren, ze koppelt slechts aanbieders en afnemers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad Cryo
De site handelt niet in levensmiddelen, het enige wat ze doen is het contact tussen de kok en de klant faciliteren.
Zelf heb ik ook mijn twijfels of dat niet in de buurt komt van mensen op het verkeerde spoor zetten, maar goed...
Op de site staan onder kop "Hygiëne en veiligheid" (of zo iets) een aantal aanbevelingen die eigenlijk op de regels van de Hygiënecode neerkomen, maar het is voor mij maar de vraag of iedereen zich hieraan houdt (sorry Annet2010, niets persoonlijks tegen jou hoor!)
In ieder geval is het niet mogelijk voor de controlerende instanties om te toetsen of de ingrediënten vers zijn, de hygiëne op orde, enz, en dat is op z'n minst opvallend.