heeft iemand een recept van smurfenijs?

ik houd heel veel van smurfenijs dus ik wil het ook eens zelf maken heeft iemand een recept van smurfenijs?
maar wel zonder ijsmachine.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.3K

Het beste antwoord

Smurfenijs
•4 dl volle melk
•1 eidooier
•100 gram suiker
•20 gram maizena
•3 theelepels vanilleextract
•blauwe levensmiddelenkleurstof
•2 dl slagroom

Breng 1,5 dl melk aan de kook. Klop de eidooier los met de helft van de suiker. Zorg dat de suiker redelijk is opgelost. Klop de hete melk bij het eisuikermengsel. Spoel de pan schoon en doe het mengsel weer terug in de pan. Zet op niet te hoog vuur en blijf roeren totdat het mengsel bindt. Doe over in een kom.

Breng de rest van de melk met de rest van de suiker aan de kook. Roer zodat de suiker oplost. Meng de maizena met een scheutje water en roer tot een papje. Roer dit bij de kokende melk en laat 2 minuten doorkoken. Klop deze vla bij de andere vla. Roer geregeld door terwijl het afkoelt. Zorg dat het helemaal gemengd is. Maak de vla blauw met kleurstof. Roer ook het vanilleextract erdoor. Bedenk dat er straks nog witte slagroom bij komt, dus het mag iets te donker zijn.

Laat de vla verder goed koud worden in de koelkast.

Klop de slagroom halfstijf. Meng met de vla tot een egaal mengsel. Proef of het sterk genoeg smaakt en voeg eventueel nog wat vanille toe. Het ijs zal als gevolg van de kou minder sterk smaken dan het mengsel. Maak van het mengsel ijs in de ijsmachine. He duurt ongeveer 40 minuten. Eventueel kun je het nog een uurtje navriezen in de gewone vriezer.

Je kan het ijs ook langer van tevoren maken, maar vers gedraaid is de structuur het best.

Labels: ijs, smurf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Dit is gewoon vanilleijs met een blauw kleurtje. Smurfenijs smaakt echter anders. Het smaakt meer naar kauwgomballen en is veel zoeter dan vanilleijs.

Andere antwoorden (1)

Pak een smurf en leg hem in de vriezer voor een uurtje of 5 en haal en dan uit de vriezer en je hebt een heerlijk smurfenijsje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
flauw hoor een minnetje, vond hem wel grappig.....