Waarom stinkt het metaal van een niet rvs schilmes als je een appel schilt?

Bijvoorbeeld die schilmesjes die zo lekker scherp blijven of zo'n traditioneel Frans zakmes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt de opinel messen?
Super zijn die.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oui, net nieuw. Ben er erg blij mee, want het heeft zo'n lekker landelijk/traditionele/ouderwetse uitstraling

Antwoorden (2)

omdat dat metaal een ietwat poreus is. Als dat niet heel goed is schoon gemaakt zitten er nog bacteriele resten in het lemmet, dat gaat chemisch reageren met de appel als je aan het schillen gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zuur uit de appel oxideert de ijzerdeeltjes en dat ruik je. Die zelfde oxidatie zorgt trouwens voor het bruin worden van de appel.