Eten te heet gemaakt. Kan je dit nog ergens mee herstellen?

Per ongeluk wat te veel sambal en tabasco toegevoegd.
Misschien is het wel mogelijk om dan weer een ander ingrediënt toe te voegen die de te hete smaak weer neutraliseert.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Met iets zuurs. Niet voor niets krijg je in landen waar echt heel heet gekookt wordt, altijd een zuur bijgerecht om het scherpe wat te neutraliseren. Dat kun je er natuurlijk ook doorheen gooien.
De zure mieren die in India brij populair zijn kun je hier natuurlijk niet krijgen, maar met wat citrroensap, azijn, creme fraiche of iets dergelijks kom je vaak al een heel eind. Een frisse koolsalade ofzo ebij, en je hebt een lekkere pittige - maar wel weer eetbare - maaltijd.

Gewoon genoeg extra ingredienten toevoegen om het eten relatief minder heet te maken kan natuurlijk ook, maar dan moet je er wel twee dagen mee ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het echt niet anders dan zo, met name in de Indiase en Indische keuken. Wellicht is het ook een kwestie van smaak. Zelf ben ik buitengewoon zunig met suiker, dus het zou niet eens in mi opkomen dat te gebruiken (hoewel ik wel weer ketjap manis ofzo zou nemen, maar dat heeft naast zoet natuurlijk ook een zuurtje).

Andere antwoorden (8)

Als je iets toevoegt, dat vettig is, dan wordt het eten minder heet. Kookroom bijvoorbeeld.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Door wat witte kool toe te voegen rem je de pittigheid van het gerecht enigszins.
rose
13 jaar geleden
bijv. melk bij soep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schepje suiker neutraliseert de smaak weer wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, suiker helpt erg goed! Ook gemerkt uit eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier ook suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe het ook heel vaak!
Een tegenoverliggende smaak zoals suiker erbij doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij voegen altijd yoghurt toe als we teveel sambal in het eten hebben gedaan en het smaakt gek genoeg bij haast ieder gerecht goed. Dus we doen het gewoon in de soep, de rijst, de macaroni, de groente en de aardappels als het nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Capsaïcine,het stofje dat zorgt voor de hitte,is eigenlijk alleen oplosbaar in vetten en alcohol.
Dus je zou het minder heet kunnen krijgen door het toevoegen van volle Griekse of Turkse yoghurt,kokosmelk,creme fraîche,zure room,volle melk of een flinke scheut sterke drank,het ligt er natuurlijk aan wat je gemaakt hebt.
Je kunt er ook vette dingen bij eten zoals kroepoek,raita of tzaziki.
En blussen met rijst,brood (vooral witbrood),kroepoek (op je tong leggen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat hierboven staat werkt goed (melkproducten, vet, zuur toevoegen of een combinatie daarvan)
Wat ook helpt is het toevoegen van koriander. Dat is in de handel als poeder, zaadjes, gedroogd blad en vers. De meest uitgesproken smaak en dus ook het best neutraliserend vind ik de verse blaadjes. (In pakjes te koop op de groenteafdeling van de supermarkt, vaak hebben ze het ook in van die bloempotjes met verse kruiden.)

Koriander wordt in meerdere wereldkeukens gebruikt, van Mexicaans tot Noord-Afrikaans tot Indiaas. Van zichzelf ruikt en smaakt het wat muffig, maar in combinatie met hete specerijen raakt het die muffe smaak kwijt, terwijl tegelijkertijd de scherpte van de specerijen verdwijnt.