ik zoek koffiebonen met de smaak van Nespresso livanto. Welke koffie(mengeling) kan ik hiervoor gebruiken? Krijg ik daarmee ook een mooi schuimpje?

Ik gebruik momenteel losse gemalen Illy koffie in mijn hervulbare Nespresso cups en heb nu geen schuimlaagje mer. Hoe los ik dit op? Verder wil ik een echte espresso-machine met bonen, maar wel de smaak van Livanto....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet wat voor koffie je daar voor moet hebben maar je kan wel zelf een schuimlaagje maken door de suiker die je in de koffie doet in het kopje goed op te kloppen met een heel klein scheutje koffie en daarna doe je de rest van de koffie erbij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het beste advies dat ik je geven kan: Ga naar een Simon Levelt winkel. Voor mij ( als echte koffie fan) de beste koffiewinkel in nederland. google even voor de verschillende vestigingen, het is echt de moeite waard. Neem desnoods de koffie die je nu drinkt mee om daar te laten beoordelen welke koffiebonen daar het beste bij in de buurt komen.

Het beste antwoord

Ik drink zelf geen Nespresso, dus helaas kan ik je niet adviseren welke koffie soort of melange het dichts bij livanto komt. Bovendien heeft elke koffiebranderij toch ook weer zijn eigen variaties. Ik zou je adviseren om bij een koffie brander in de buur langs te gaan. Daar leg je gewoon uit wat je zoek qua smaak en hebben ze vast wel iets. Als die er niet is Boot Koffie en tip. Zij leveren door heel Nederland (http://www.goldencoffeebox.nl/nl/products.php).

De vorming van een schuim laagje (crema), wordt maar voor een klein deel door de soort koffie zelf bepaalt. Het heeft alles te maken me de manier waarop je de koffie zet.
Echte espresso krijg je door de maling van de bonen (hoe fijn de koffie korrels zijn) en het aanstampen van ervan goed te kiezen. Espresso (30 ml) heeft een extractietijd van ongeveer 25sec als je heet water (92C) met een druk van 9 bar door ± 7 gram koffie door de koffie loopt. De koffie moet uitlopen als of het honing is (een beetje stroperig), het schuimt (cerma) moet egaal goud bruin zijn en geen verbrande, erg zure of bittere smaak hebben.
Als dit niet zo ligt het aan vaak aan een foute maling of verkeerd aandrukken van de koffie. Als het te snel door loopt en weinig schuim heeft is de maling te grof, zit er te weinig koffie in of is het niet goed aangedrukt. Als de maling te fijn is of de koffie te hard aangedrukt druppelt de koffie. Dit is ook niet goed. Zo moet je dus 'spelen' met de maling en het aandrukken van de koffie om de juist uitloop te krijgen.

Verder moet je altijd vers gemalen koffie gebruiken. Als het te oud is krijg je ook geen goede espresso. Als je zelf geen koffie molen hebt kan de koffiebranderij je ook helpen bij het bepalen van de juist maling voor jou apparaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de super uitleg. Ik heb hierdoor voor de nieuwe keuken een espresso-machine met bonen besteld.