Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel zout zit er in de strooikaas van Geska Glarus?

Er staat geen percentage genoemd op de verpakking

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hoeveel zout erin zit is moeilijk te zeggen NU, omdat een fabrikant niet verplicht is om dit te vermelden voor ingrediënten met minder dan 2% in gewicht in het eindproduct. Dus je zou kunnen veronderstellen dat het in ieder geval minder dan 2% is... ;-)

Over een tijdje wordt de nieuwe Europese wetgeving mbt etikettering van kracht, en dan zal voor ieder verpakte levensmiddel een verplichte voedingswaarde declaratie naast de ingrediënten declaratie komen te staan. Zout is één van de verplichte onderdelen van zo'n tabel, dus ik zou zeggen even geduld...

... en als je niet kan wachten: de gemiddelde geraspte kaas bevat ca. 1g natrium per 100g, dat komt ongeveer neer op 1,5-2% toegevoegd zout.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even voor de duidelijkheid: voor 1 g natrium moet je 2,55 g zout (Natriumchloride) toevoegen, maar melk bevat van nature een hoge hoeveelheid natrium. Vandaar dat ik inschat dat deze kaas ca. 1-5-2% TOEGEVOEGD zout bevat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Soms staat de scheikundige naam op de achterkant, vioor zout is dat natriumchloride.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=IqTKKwY5Gv0

Ik heb hierboven een site uit Zwitserland waarin je kunt zien hoe de kaas gemaakt wordt. Bij 6.42 verstrijken van de tijd van het filmpje, zie je hoeveel keukenzout erbij gedaan wordt. Het is niet precies aan te geven hoeveel zout er in een strooikaas/kaas zit omdat op een behoorlijke massa kaas bijna een emmer keukenzout verdeeld wordt. Daarom dit filmpje om de verhouding te kunnen inschatten.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding