Afwassen met handzeep, is dat wel hygiënisch?

Ik werkte tot voor kort bij een restaurant, waar het standaard was om de afwas te doen met handzeep. Ze namen het er ook niet altijd even nauw met houdbaarheidsdata en hygiëne in het algemeen, dat is ook de reden waarom ik daar weg ben gegaan.
Ik vroeg me dus af of restaurants de afwas wel mogen doen met handzeep. Toen ik op de website van de Voedsel en Waren Autoriteit, kon ik hier geen concreet antwoord op vinden. Weet iemand of het voor restaurants is toegestaan om af te wassen met handzeep? Is dat wel zo hygiënisch?

Toegevoegd na 42 minuten:
Ja, het was inderdaad vloeibare handzeep (de verpakking sprak van een "milde handreiniger") en ze hadden er geen vaatwasmachines.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef het restaurant aan bij 'de smaakpolitie'.

Antwoorden (4)

In principe is handzeep een detergent waaraan andere stoffen zijn toegevoegd om de huid te verzorgen en vaak ook een antibacterieel middel. Dus gewoon hetzelfde als afwasmiddel maar met bijv verzorgende creme toegevoegd, en in theorie geschikt om af te wassen. Waarschijnlijk was deze oplossing goedkoper. Kwaad kan het in elk geval niet, en gelukkig wasten ze nog af ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat geeft niet zeep is zeep en een afvalproduct van de margarine productie.
de ene soort heeft een kleurtje, de andere soort een geurtje, de derde soort heeft beide, maar het basisproduct is en blijft het zelfde..
als het maar ontvet zal je baas gedacht hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De basis van zeep is inderdaad het ontvetten. Dus afwassen met handzeep lijkt me prima te doen! Zo was ik ook wel af en toe mijn handen met afwasmiddel. Daarna wel handcreme want afwasmiddel werkt niet echt verzachtend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kwaad kan het niet. Het is wel zo dat "echt" afwasmiddel veel beter ontvet, en dat is niet onbelangrijk voor keukengerei. Dit is ook de reden dat je droge handen overhoud aan het afwassen. Als de handzeep hetzelfde gedoseerd werd zoals het hoort bij afwasmiddel (het bekende dreft theelepeltje) dan is er niet voldoende waskracht aanwezig en hebben we het inderdaad over zuinigheid. Daarnaast is handzeep ook vaak geparfumeerd. Ik zou zo'n luchtje niet graag aan mijn keukengereedschap willen hebben.