Is vloeibare satésaus te eten?

Mijn satésaus is vloeibaar geworden,
terwijl hij houdbaar is tot maart 2013,

is het wel gezond om die satésaus te eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als de verpakking in de ruimte heeft gestaan waar hij moest staan, in de koelkast of in de kelder, en verder nog niet open is geweest, kun je hem gewoon opeten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het product binnen de THT is, de verpakking nog altijd dicht is (let op scheurtjes!) en onder de juiste omstandigheden bewaard is gebleven, hoeft dat geen probleem te zijn, maar...
Het vloeibaar worden van een levensmiddel kan duiden op twee problemen: microbiologisch bederf, of chemisch bederf.
In het eerste geval zal er sprake zijn van gasvorming en in de regel krijg je ook typische stank van bederf. Als dat het geval is geweest, dan moet je beslist niets van de satésaus eten, want de bacteriën die in een gesloten verpakking (dus zonder zuurstof) groeien kunnen levensbedreigend zijn (o.a. Clostridia) Dit komt door een onvoldoende verhitting of een nabesmetting tijdens het verpakken.
Als er sprake is van chemisch bederf, dan kan dit betekenen dat de saus niet voldoende is verhit, en bepaalde enzymen die van nature aanwezig zijn in de grondstoffen, niet of onvoldoende zijn geïnactiveerd. Deze enzymen breken de structuur van de saus af, waardoor deze steeds vloeibaarder wordt. In dat geval zal er eerder sprake zijn van een afwijkende (bittere) smaak, meestal zonder gasvorming, en is dat ook minder gevaarlijk.
En het kan natuurlijk ook zijn dat het product minder gelukt is in de fabriek, en daardoor nu slechter van structuur.
Je kan ook altijd een klacht indienen bij de NVWA als je het niet vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zomaar zijn dat de olie van de pindakaas is komen bovendrijven. Pinda's hebben veel olie en na een tijdje komt olie boven drijven vanwege het soortelijk gewicht dat olie heeft. Je moet het dan weer even doorroeren en het is weer vermengd. Ga altijd af op je neus en als het bedorven zou zijn dan ruik je dat echt wel direct. Het ruikt dan al zurig of muffig. Als je het dus goed hebt doorgeroerd, ruik eraan en proef eerst een tipje.
Ik weet niet of het al lange tijd open was of warm heeft gestaan en als dit niet het geval was, is het gewoon nog te eten en is er niets aan de hand.
amc