Barbecue wordt vaak foutief geschreven als barbeque door de uitspraak van de laatste lettergreep, "kjuew" Q.
(dit overigens in zowel het engels als in et nederlands)
Hierdoor dus de afkorting BBQ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik moest ff 1 kiezen, anders kon ik de vraag niet sluiten. Ik weet zelf namelijk niet welke nou klopt van alle verschillende reacties

Andere antwoorden (4)

Omdat je in het engels de Q uitspreekt als "cue" of "cu"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me net voor, overigens is in het nederlands ook de uistpraak als een q. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zeker zin wel, maar in het engels is het meer een cue (kjew) en in het nederlands eerder een "ku"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1.
In het Nederlands vind ik het niet van toepassing trouwens, wij noemen een q inderdaad een kuu, en wij spreken barbecue niet als barbukuu uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA respect voor Fynnya
Je vraag klopt niet. Barbecue schrijf je als barbecue. Maar als het wordt afgekort worden de letters bbq ervoor gebruikt. Niet omdat het letterlijk de afkorting ervan is, maar omdat het zo klínkt. Zo zijn er tegenwoordig, onder invloed van de sociale media, nog veel meer van die rare afkortingen: ff voor even, btw voor trouwens, abbo voor abonnement, etc.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"rare afkortingen" Ik snap precies wat je wilt zeggen; ze staan niet in het woordenboek en zijn zelfverzonnen. Echter geldt dit voor élk woord in het Nederlands woordenboek, en ook voor elke afkorting. Echter gaat het tegenwoordig allemaal wat sneller!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een 'kleine' verklaring voor btw, dit staat voor By The Way ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"jwt" voor "u begrijpt mij, toch?"
"Jwz" voor "u begrijpt mij!" Ik hoop dat u me begrijpt :) Dat waren een aantal andere voorbeelden
Met een C word het anders verwarrend met een Engelse televisiezender.
12 jaar geleden
Dat komt omdat je tijdens het barbecuen altijd moet wachten op je eten, of te wel in de rij staan, of te wel in de queu (engels) Daar komt het vandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het waar is, maar leul bedacht.
Ik ga toch gewoon voor de uitspraak reden.