Om elke dag weer veel energie te kunnen leveren heeft ons lichaam brandstof nodig. We kunnen deze brandstof op verschillende manieren met onze voeding binnen krijgen. Een belangrijke brandstofleverancier zijn de koolhydraten.
Koolhydraten is een verzamelnaam voor zetmeel en suikers. Suikers zijn onder te verdelen in natuurlijke suikers zoals lactose (melksuiker), fructose (vruchtensuiker) en saccharose (pure suiker). Uit deze koolhydraten wordt in ons lichaam glucose gevormd. Glucose dient als brandstof om bijvoorbeeld te kunnen lopen, praten en denken. Ieder mens heeft glucose in het bloed. Men noemt dit ook wel bloedsuiker.

Aanbevolen wordt ongeveer de helft van uw voeding te laten bestaan uit koolhydraten. Het beste zou het zijn niet met overmaat gebruik te maken van producten die rijk zijn aan saccharose, omdat deze vaak veel vetten bevatten.
Kies in plaats van de groep van de suikers liever producten die zetmeel bevatten. Zetmeel zit bijvoorbeeld in brood, aardappelen, peulvruchten, volkerenproducten, pasta en rijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

volkoren producten, dus volkoren pasta en brood, en zilvervliesrijst.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, klopt.
Zo min mogelijk geraffineerde koolhydraten. Zelfs ongeraffineerde suiker is stukken beter dan de geraffineerde variant. Dat komt vooral omdat de vitamines en de mineralen die nodig zijn voor het verwerken meegeleverd worden. Dat werkt zelfs aanzienlijk minder tandbederf in de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dingen zoals aardappelen, pasta, (volkoren) brood en zilvervlies rijst.