het klinkt heel logisch he ? maar dat is het niet, een vriendin van mij die, laten we zeggen, een maatje meer had, had het altijd koud... ik met een maatje meer: altijd warm, dus dat zegt weinig.

wat ik hoorde over mensen in de hongerwinter (in de tweede wereldoorlog) is, dat mensen die `dik` waren er veel slechter tegen konden, tegen de kou en tegen gebrek aan (genoeg) voedsel.

dus nee een vetlaagje helpt niet tegen kou!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,dat schijnt zo te zijn.
Mijn moeder is meer dan 30 kilo afgevallen en die heeft het nu veel kouder dan toen ze dikker was.
Ik heb zelf helemaal geen vetlaagje omdat ik ondergewicht heb en ik heb het altijd koud,zelfs in huis heb ik 2 dikke truien aan en dan heb ik het nog niet echt warm.
Je hebt echt wel een vetlaagje nodig om warm te blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou je inderdaad zeggen, maar is waarschijnlijk niet (of heel weinig) het geval. Je verliest namelijk de meeste warmte door je bloedvaten in je huid, en die zitten aan de buitenkant van de vetlaag.

Anders gezegd, als vet een hele goede warmtebewaarder was geweest, zouden sumoworstelaars het toch wel erg warm krijgen.

Eigenlijk zou je misschien zelfs kunnen beredeneren dat dikke mensen het juist sneller koud zouden kunnen krijgen, omdat ze een groter huidoppervlak hebben en dus meer bloedvatenoppervlak waar ze warmte aan kunnen verliezen. Maar dat zijn speculaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag lijkt simpel maar is eigenlijk best ingewikkeld. Een onderhuids vetlaagje helpt zeker tegen de kou maar beschermt vooral de inwendige organen tegen kou, Als iemand fors dikke vetlagen heeft is er eigenlijk altijd iets mis met de stofwisseling, Er kan spraken zijn van diabetes, een schildklierafwijking of iets anders waardoor het reguleren van de lichaamstemperatuur ontregeld kan zijn en daardoor kun je het koud hebben, terwijl je toch overgewicht hebt door teveel onderhuids vet.

Vet eten maakt niets uit voor je gewicht, dus voor dat onderhuidse vet. Je slaat pas vet op als je meer calorieën naar binnen werkt dan je verbrandt en dat kan behalve met vet eten ook met koolhydraten, zeg maar suiker en witbrood, en eiwitten. Wel is het zo dat winterkost beter valt als het koud is en dat je lichaam op temperatuur houden ook energie kost. Daarom mag je eten ‘s winters wat energierijker zijn dan ‘s zomers.