Wordt het eten wel lekker knapperig als je bakt in een keramische (koeken)pan?

Ik ga binnenkort verhuizen en overstappen van gas naar inductie. Dan kan ik mijn (redelijk dunne) tefal pannen niet meer gebruiken. Pannen met teflon laag gaan er binnenkort uit omdat het materiaal kankerverwekkend is, dus nu zit ik te kijken naar keramische pannen.

Na enig onderzoek zie ik eigenlijk alleen maar positieve berichten (behalve van de goedkope exemplaren en van die tv-merken), maar waar ik me nog zorgen over maak, is of het eten bij het bakken wel knapperig wordt. Bij een gebakken eitje zie ik bijvoorbeeld graag een donkerbruin randje, en niet zo'n bleek eitje.

Kan iemand uit persoonlijke ervaring vertellen of je in een keramische pan wel knapperig kunt bakken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, geen enkel probleem in mijn ervaring.
(zonder donkerbruin randje is wel gezonder trouwens...)

Het beste antwoord

In een keramische pan kun zeker een produkt knepperig bakken. Het ligt er aan hoe je bakt, op lage temp zal er geen korstje opkomen. Maar met een klein beetje vettigheid en een beetje meer gas, is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb grondig onderzoek gedaan naar een vervanger van teflon. Ik heb de pan nu drie maal gebruikt en ik ben verliefd op de De Buyer Carbone Plus koekenpan. (Geen nikkel, geen aluminium en geen ijzer in je lichaam) Ik zal nooit meer anti aanbak lagen aanraken. Ik heb wel gas maar de pan is ook geschikt voor inductie. Ik heb begrepen dat de pan een beetje ingewerkt moet zijn voor eitjes bakken. Maar het vlees is meteen na het inbranden lekkerder dan ooit. De truuk zit hem in het inbranden. Op internet staan allerlei manieren. Ik zal je de perfecte manier uitleggen:
De nieuwe pan invetten met een neutrale olie (arachideolie) en dan de pan flink bestrooien met zout (geen dikke laag, maar wel zoveel mogelijk het gehele oppervlak bestrijkend). Daarna de vlam eronder en de pan flink zwart laten worden. Je ziet het zout kleuren! Het gaat walmen (zet een raam open.) Dan laten afkoelen en onder warme kraan schoon spoelen, alleen met een borstel, geen afwasmiddel. Dan afdrogen (gebruik een stevige tissue) door te deppen. Dan de pan eerst goed laten drogen en als laatste invetten met wat olie (arachide).

Ik heb de eerste keer de pan niet zwart genoeg laten worden. Het voelt onnatuurlijk aan, een pan zo helemaal zwart laten worden. Daarna brandde hij na 10 minuten aan. (Hoewel de kogel bief de best gelukte ooit werd!!)
Als dat gebeurd, de pan met warm water wassen met afwasborstel zonder zeep. Droogdeppen met keukenpapier, laten drogen tot echt droog is en dan inwrijven met arachide olie. (ook de bovenrand) Daarna de pan opnieuw inbranden zoals boven beschreven en hem echt pikzwart laten worden tot boven aan de rand. Dan is hij klaar voor gebruik. De tweede keer is de pan bij mij niet aangebrand. Het vlees is echt veeeeeel lekkerder dan bij zo'n anti aanbak laagpan. In een pannen speciaalzaak vertelde ze me zelfs dat vlees de teflon anti aanbak laag in die pannen kapot maakt. Het is even werk maar dan heb je ECHT een pan voor het leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb jouw pan even gegoogled. Klopt het dat het van plaatstaal is? Interessant, en weer heel wat anders dan keramiek. Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is van plaatstaal en van koolstof (Carbone = koolstof) wat ik ervan heb begrepen is dat bv de ceramic pan van Fissler niet slecht is maar eigenlijk veel te duur voor wat je krijgt. Gaat ook maar 3, met geluk wat meer jaren mee. Uiteindelijk gaat ie ook aanbranden en moet je hem met, ik geloof azijn, schoonkoken. De De Buyer pan, 26 cm doorsnee, kost 23,90 euro, (bij kookwinkel.nl, daar kan je denk ik ook terecht met vragen) Fissler 119.-
Als je goed met de pan omgaat heb je hem echt levenslang, dat heb ik bij geen andere pan kunnen vinden (misschien de roestvrijstalen maar daar krijg je weer meer ijzer binnen)