Waarom zit er op gaskookplaten geen beveiliging meer net als vroeger?

Vroeger had je net als bij een CV-ketel en een keukengeiser een thermische beveiliging bij kookplaten (Wanneer de gasvlam uitwaaide dan stopte de gastoevoer)

Na de introductie van aardgas in Nederland ben ik die beveiliging bij kooktoestellen niet meer tegengekomen. (soms nog wél bij sommige butagas kooktoestellen)

Hetvreemde is dat het er vroeger wél op zat en zomaar verdween met de komst van aardgas.

En waarom dan wél gewoon bij CV-ketels (logisch toch?) en niet meer bij kooktoestellen.

Onbegrijpelijk wat mij betreft.
In deze tijd van soms zwaar overdreven veiligheidsregels en overheidsbemoeienis zou ik verwachten dat zo'n logische beveiliging verplicht zou zijn.

Toegevoegd na 14 minuten:
Kennelijk bestaan ze nog wel.
Echter in mijn hele familie en kenissenkring heb ik slechts één kunnen vinden en dat was dan in een fornuis. Niet in een losse kookplaat.

Maar waarom dan blijkbaar geen verplichting? lijkt me toch logisch.

Toegevoegd na 22 uur:
Marleen: >ik heb er nog nooit een gezien zonder. Althans, niet de afgelopen 20 jaar<

Begrijp ik niets van. Ik let er in winkels speciaal op, en heb er de afgelopen 30 jaar zelden een gezien.
Kijk in een willekeurige bouwmarkt: niet één!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.2K
Cryofiel
13 jaar geleden
Meteen even geprobeerd - bij mijn gasfornuis kan ik het gas laten stromen zonder het te ontsteken. Het gas blijft dan gewoon naar buiten stromen, zonder vlam dus. Dit gaat door wanneer ik de knop loslaat. Goeie vraag dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze bestaan kennelijk nog wel, maar ik kom ze zelden tegen in keukenwinkels. Soms een dure Boretti in combinatie met een oven eronder.
Losse gasstellen met beveiliging heb ik in de winkel niet kunnen vinden.
Wat ik vreemd vind is dat het blijkbaar niet (meer) verplicht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, het zou verplicht moeten zijn.Goeie vraag+
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb een combigeval van Bosch - toch echt een degelijk merk. Bovenaan vier gaspitten, die worden ontstoken met elektrische vonkjes wanneer je de betreffende gasknop ingedrukt houdt. Onder een elektrische oven. Verder een timer die de oven op voorgeprogrammeerde tijden aan en uit kan zetten. Ondanks de mooiheid van het toestel, zit er dus geen beveiliging op.

Antwoorden (4)

Dit klopt niet. Ik heb wel degelijk een thermische beveiliging op mijn gasfornuis. Als de vlam uitgaat, dan stopt het gas zodra het elementje koud is geworden.

Toegevoegd na 1 minuut:
en het is echt een aardgas toestel, een 5pitter met wokbrander en zo.
itsme
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Meteen even geprobeerd - bij mijn gasfornuis kan ik het gas laten stromen zonder het te ontsteken. Het gas blijft dan gewoon naar buiten stromen, zonder vlam dus. Dit gaat door wanneer ik de knop loslaat.
itsme
13 jaar geleden
Je moet wel zo'n bimetaaltje per brander bij hebben. En die heb ik, gelukkig kan ik mijn huis op die manier niet met gas laten ontploffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan wel want als je de slang eraf draait,en de kraan openzet kun je nog steeds gas de woning in laten stromen.
itsme
13 jaar geleden
@eef: ik heb het niet over opzettelijk handelen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke,+1
Er zit nog wel beveiliging op, mijn Atag kookplaat heeft het wel en die is vrij nieuw.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even voor je opgezocht.

Wat is een thermische beveiliging?

Verschillende modellen van ATAG en Pelgrim zijn uitgerust met een zogenaamde thermische beveiliging, dit houdt in dat indien er geen vlam is er ook geen gas is. Mocht door bijvoorbeeld door overkoken of een luchtstroom de vlam doven, dan wordt de gastoevoer naar de brander afgesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens wetgeving van de Europese Commissie is thermische beveiliging op gaskookplaten in Nederland vanaf 2010 verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet weten waar je die kennis vandaan hebt ; ik heb in de afgelopen vijftien jaar vijf gaskooktoestellen gehad en nu weer een nieuwe, en ze hebben ALLEMAAL een thermische beveiliging.
Daarvan was er maar één een gasfornuis (de oudste) en de rest allemaal (inbouw)kookplaten.

Waarom er geen wettelijke verplichting is weet ik niet ;dan kun je zo ongeveer alle open deuren wel gaan verplichten wellicht. Het is wel iets waar je (mede) zelf op moet letten bij de aanschaf van een dergelijk artikel blijkbaar, maar nogmaals, ik heb er nog nooit een gezien zonder. Althans, niet de afgelopen 20 jaar.