Zitten er vitamines in gekootk fruit?

Zitten er vitamines in gekookt fruit? Of zijn deze eruit gekookt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Gekookt fruit is namelijk goede voedingsstoffen kwijtgeraakt en werkt zelfs nadelig op je spijsvertering.De meeste vitamines zijn er dus uit.

Bronnen:
http://suikerwijzer.nl/suikervrij-ontbijte...

Ja, er zitten vitamines in gekookt fruit, maar minder dan in niet-gekookt fruit -ik ga hierbij uit van dezelfde fruitsoort en dezelfde hoeveelheid-. Ook de lengte van de kooktijd is van belang: naarmate je fruit langer kookt, verdwijnen er meer vitamines uit. Fabrieksmatig gekookt fruit is over het algemeen maar kort gekookt om zo zoveel mogelijk voedingsstoffen en vitamines te (kunnen) behouden.

Bij het bereiden van eten gaan vitamines verloren. Dat kan oplopen van 10 tot 50% of meer. Zo kan het gehalte aan vitamine C en foliumzuur (B11) in eten sterk teruglopen bij lang koken of koken in veel water. Dit hangt sterk af van het type voedingsmiddel, de bereidingstemperatuur, de hoeveelheid (kook)vocht, blootstelling aan zuurstof etcetera. In gesneden, gepureerde of uitgeperste producten gaat vitamine C verloren bij blootstelling aan de lucht. In zure producten, zoals sinaasappelsap, blijft vitamine C relatief goed behouden. Bij vlees en aardappelen is het verlies kleiner dan bij bladgroenten, zoals spinazie en broccoli. Dat komt door de structuur. Compacte producten houden vitamines beter vast dan producten met een losse structuur. Daartegenover staat dat het lichaam vitamines uit gesneden en gekookte groente gemakkelijker opneemt. Dat geldt ook als je groente goed kauwt. Vitamines uit gekookte en gesneden groente komen gemakkelijker vrij in het maagdarmkanaal, waardoor de kans groter is dat ze worden opgenomen in de darmwand. De mate waarin het lichaam vitamines opneemt, wordt ook wel biobeschikbaarheid genoemd. Om vitamines te behouden, geldt het volgende bereidingsadvies: Verhit eten en drinken niet langer dan nodig is om ze gaar te koken, te bakken of te braden Kook met weinig water

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...

Er zitten nog wel vitamines in gekookt fruit. Met dit verschil: geen-weinig vitamine C. Vitamine C echte is een instabiel vitamine dat bij blootstelling aan de lucht, met koken, bereiding verloren gaat. Vitamine A en andere zitten er nog wel in.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100