Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang kun je ijsbergsla bewaren en kan het ook bederven zonder dat je het ziet?

Beetje rare vraag misschien, maar ik heb sinds dinsdag een halve ijsbergsla met de stronk in een bakje met een bodempje water in de koelkast staan. (Ik ben een beetje met de hoeveelheden aan het klooien sinds mijn dochter het huis uit is, en ik meer overhoudt dan normaal.)

Hij ziet er verder nog wel goed uit, behalve dat de stronk een beetje bruin geworden is. Als ik de buitenste bladeren en het bruine gedeelte weg haal, is ie dan nog te eten?

Ik wil hem dan onder een belegd stokbrood doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja hoor, de rest kun je nog prima eten. Ik bewaar een icebergsla altijd in de plastic verpakking waarin hij zat. Als ik wat nodig heb,snij ik het bruine v.d. stronk af en evtl.wat slap/verkleurd buitenblad. Haal de andere bladen eraf( zoveel ik nodig heb) leg ze op elkaar, rol ze op en snijd er dan dunne reepjes van( voor de shoarma o.d.) voor sla scheur ik ze in stukjes. Wat overblijft verpak ik weer in het cellofaan, strak erom heen en plak dicht met een reepje tape. Zo kun je hem vaak langer dan een week bewaren.
Wist je trouwens dat je slap geworden sla zoals kropsla,lollo blanco,lollo rosso e.d. weer knapperig kunt krijgen door hem eerst even in goed warm water te leggen
en dan te laten schrikken door ze daarna in ijskoud water(met een paar ijsblokjes) te leggen? Als je ze dan uit de slacentrifuge haalt, is de sla weer knapperig.

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik bewaar hem dus wel in de groentela v.d. koelkast.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, je moet dus niet de hele sla in het warme water leggen, maar de gescheurde blaadjes. Als ik het zo nalees
zou je kunnen denken dat je de hele sla moet nemen.
(Lees meer...)
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De beste manier om ijsbergsla te bewaren is droog, koel en ingepakt wegleggen. Niet in de koelkast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon ook alleen, en ik doe de rest van m'n stronk gewoon terug in de verpakking, en in de groentenla. Als ik de andere helft ga eten, snij ik een reep af (is dan 'n beetje bruinig en ingedroogd), en gebruik de rest.
Als je jouw stronk een beetje 'opknapt', zoals je beschrijft, is die nog prima te eten....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met respect verschillen we van mening. Maar dat is weer het leuke van GV
Ijsbergsla kun je doorgaans een paar dagen bewaren. Mits koel en droog. Daarna verlept de sla en zijn de bladeren niet meer knapperig en fris. Maar als je het in een bakje met water hebt bewaard vanaf dinsdag heb ik na vijf dagen mijn twijfels. Om dan ook nog maar een ongevraagde mening te geven: "Ik zou het niet meer eten!"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bewaar de krop in de verpakking in de koelkast.
de buitenste bladeren kunnen wat verlept raken, maar daaronder zit weer fris blad.
ik doe echt weken met een krop.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Het grote voordeel van ijsbergsla is de houdbaarheid. Gewoon in de groentelade van je koelkast blijft deze sla een dag of 4-5 goed. Tip: Sla de krop met de stronk hard op het aanrecht tot de stronk los zit. Haal deze er vervolgens uit. Leg de sla een kwartiertje in koud water, laat hem goed uitlekken en dep hem droog met een theedoek. Verpak de sla in plastic en bewaar hem in de koelkast. Nu kunt je steeds zoveel blaadjes eraf halen als je nodig hebt. Op deze manier kun je de ijsbergsla een week of drie bewaren. Maak de ijsbergsla schoon door de bladeren van de krop eraf te halen, deze te wassen, uit te laten lekken en te drogen. Het drogen kan in een sla mandje, een sla centrifuge (plastic kom met deksel, waarin een vergiet dat je kunt ronddraaien) of in een theedoek. Vervolgens pluk je de bladeren in hapklare stukjes. Nooit snijden! IJsbergsla wordt dan bruin en verlept op de snij randen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Je kunt best smalle reepjes ervan afsnijden, maar je moet ze niet lang laten liggen, dan worden ze inderdaad bruin. Maar voor op de boterham,of rauw ergens door of sla die je direct op tafel zet, gaat het prima.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding