Koken vegetariërs in dezelfde oven als vleeseters? Is deze maaltijd nog vegetarisch?

Is deze maaltijd nog vegetarisch als daarvoor iemand vlees in de oven heeft gedaan. na dat de vleeseter zijn maaltijd heeft gelegd. legt de vegetariër zijn maaltijd in de oven na hem tijdverschil van paar minuten of seconde.is deze maaltijd nog vegetarisch? er zit toch nog vlees damp of vet in de oven? geld dit ook voor frituren? vegan burger frituren terwijl iemand daarvoor vleesburger in heeft gelegd? is het nog vegetarisch?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.4K
Ritsuka
5 jaar geleden
dat ligt er aan hoe streng jij het wilt aanhouden, sommige hebben er geen problemen mee, andere willen het absoluut niet.
De ene vegetarier eet wel kaas en draagt leren schoenen, de ander niet.
paulus811
5 jaar geleden
Je kunt nooit meer buiten je eigen deur eten als je dit een probleem vindt.

Antwoorden (4)

Die dampen zullen een vegetarische maaltijd niet besmetten met vlees ofzo.

Frituurvet zal wel wat vlees/dierlijk vet overdragen; hoewel dat in de praktijk maar heel weinig zal zijn.

Daarmee is dit vooral een principe vraag. Wil je zeker weten dat je geen milligram dierlijk product eet? Of ben je pragmatisch?
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een vegetariër gebruikt en eet wel dierlijke producten, een veganist nimmer.
LeonardN
5 jaar geleden
@theod
Dit zijn de meest gangbare definities van vegetarier en veganist.
Een vegetariers eet geen dierlijke producten van een gedood dier.
Een veganist gebruikt in het geheel geen producten die van een dier afkomen (gedood of levend) Als er dus een druppel dierlijk jus, of vet in een gerecht komt is het dus niet meer vegetarisch.
Duidelijk het verschil in de gaten houden tussen vegetarisch en veganisme.

Een vegetariër gebruikt wel dierlijke producten, dus ja bij een dergelijke bereiding is het voedsel nog vegetarisch.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
@theod, en waarom is dat precies een reden om een min te geven?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Tinus 1969 is lezen zo moeilijk, het vegetariër ziin heeft niets te maken met het gebruik van dierlijke producten of mogelijke kruisbesmettingen. Een vegetariër eet geen dierlijk vlees, de rest wel.
LeonardN
5 jaar geleden
@theod "een vegetariër eet geen dierlijk vlees, de rest wel."
Dat is pas een onjuiste of zelden door iemand aangehouden definitie. https://www.vegetariers.nl/bewust/veelgestelde-vragen/welke-definitie-hanteert-de-vegetariersbond-voor-vegetarisch-en-voor-een-vegetarier
"Vegetarische voeding is voeding waar niets in zit van het gedode dier. Dit betekent dat er geen vlees, vis, insecten of gevogelte in zit. Daarnaast zit er in echt vegetarisch eten ook geen slachtafval, zoals gelatine of niet-vegetarisch stremsel (in kaas) of ander verstopt vlees in het eten."
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lees mijn bericht is goed. maak duidelijk een verschil tussen eten en gebruiken, een vegetariër mag wel produkten gebruiken voor het bereiden van voedsel, zo mogen ze ook frituurvet gebruiken om patat te garen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
theod frituurvet is meestal plantaardig. Sommige vast frituurvet worden wel van dierlijke vetten gemaakt echter wordt hier bijna geen gebruik meer van gemaakt.
LeonardN
5 jaar geleden
Als je (dierlijk) frituurvet gebruikt, dacht je dan niet dat dat een deel van het te consumeren voedsel wordt?
Dit is een kwestie van 'geloof'.
Het antwoord is dus afhankelijk van aan wie je het vraagt.

Vind jij zélf dat een dergelijke aktie het vegetarische aspect aantast, dan is de maaltijd in jouw geval niet meer vegetarisch. Vind jij dat niet, dan is het nog prima een vegetarische maaltijd.

Vanuit een religieus standpunt gekeken:
Streng religieuze Joden en Moslims houden hun eet- en kookgerei strikt gescheiden volgens de spijswetten.
Een strenge moslim zal daarom geen voedsel eten van borden (of pannen en bestek gebruiken) waarop haram-voedsel gelegen heeft of kan hebben.
Een strenge jood zal zelfs gescheiden keukens hebben voor vlees- en mekproducten.

Dat is niet exact de vraag of iets wel/niet vegetarisch is maar het geeft een beeld hoe streng mensen kunnen zijn in dit soort dingen.
*) 'mekproducten' moet zijn 'melkproducten'
Toegevoegd op 09 mei 2018 12:21: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Strikt gezien is het dan nog altijd vegetarisch. Vegetarisch houdt niets anders in dan het niet eten van dierlijk vlees, gaat men er verder in komt men in het veganisme waar het gebruik van alle dierlijke producten niet toegestaan is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@theod
Het gros van de mensen zal het met je eens zijn. 'Streng gelovigen' zullen echter blijven beweren dat vervuiling mogelijk is. (Al gaat het maar om een paar atoompjes)
Daarmee zal (volgens hen !) de claim 'vegetarisch' vervallen.
LeonardN
5 jaar geleden
@oze Het gros van de mensen zal het juist niet eens zijn met theod, die met een zelfverzonnen definitie aankomt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme Vegetarisme is de voedingswijze waarbij men geen vlees (inclusief gevogelte, vis, schaaldieren en insecten) eet.[1] Bijproducten van geslachte dieren, zoals dierlijk stremsel in kaas en gelatine in snoep en pudding, worden eveneens uit de voeding weggelaten.[1] Vegetariërs eten plantaardig voedsel als fruit, groenten, granen, peulvruchten en noten, aangevuld met vegetarische dierlijke producten als zuivel, honing en eieren.[2] De term vegetarisme gaat terug op het Engelse woord vegetarian, waarvan het eerste deel is afgeleid van vegetable, wat 'groente' betekent.[3]
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@LeonardN We raken in een spraakverwarring. Dat iedereen er verschillende definities op nahoud maakt het inderdaad niet beter. :-( Ik lees de zin van theod "Strikt gezien is het dan nog altijd vegetarisch." als dat het geen probleem zou zijn wanneer plantaardig eten bereid wordt in een oven waar ook vlees in bereid is geweest.
Ik denk inderdaad dat de meeste mensen het geen probleem zullen vinden om dat nog steeds als een vegetarische maaltijd te beschouwen. Mocht de zin anders bedoeld zijn, dan mijn excuus ! De discussie 'vegetarisch' vs. 'veganistisch' staat hier los van. Het gaat in deze vraag om de oven en de frituurpan waarin de maaltijd bereid wordt. Niet de inhoud van de maaltijd zélf ! Of er in de betreffende maaltijd wel of geen kaas en eieren e.d. verwerkt zitten doet er v.w.b. deze vraag niet toe.
LeonardN
5 jaar geleden
De vraag is idd lastig omdat mening, definitie en feiten worden verward. Toen ik nog vegetariër was zou ik er geen probleem mee hebben gehad als er een paar druppels vleesjus of een korrel vlees in mijn gerecht kwamen doordat de vlees- en vegagerechten in dezelfde omgeving bereid werden (dat kan voor een ander, anders liggen). De vraag is echter geen meningsvraag. Als er een paar moleculen van een gedood dierlijk product belanden in het gerecht, is het gerecht principieel niet vegetarisch meer. De afweging die veel vegetariërs dan zullen maken, is dat het niet echt de bedoeling was om een "vleesgerecht" te worden en de meeste dit gewoon zullen eten. (de crux van jouw antwoord). Wat theod in mijn ogen lijkt te zeggen = omdat jus geen vlees is, is het gerecht nog steeds vegetarisch. Dat is echt een onjuiste denkstap.
Misschien zit ik er naast wat theod probeert te zeggen.
"Koken vegetariers in de zelfde oven als vleeseters?"
Er zijn er vast die dat doen (net zoals die wel eens wat frituren in een frituurpan waar ook een hamburger is gebakken.

"Is deze maaltijd nog vegetarisch?"
Gezien onder de definitie van de vegetariërsbond niet (als je het heel heel strict neemt):
"Per definitie eet een vegetariër geen producten van gedode dieren, dus geen vlees, geen vis, en ook geen producten zoals gelatine (van huid of beenderen) en kaas (met kalfsstremsel)."
Dan moet je dus een paar druppels vet door kruisbesmetting zien als een product. In de praktijk maken de meeste vegetariërs zich daar niet al te druk om, hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn. Zie ook de regel erna:
"Veel vegetariërs letten echter minder op vegetarische instinkers zoals gelatine en kaas."
Daarbij kan je natuurlijk ook zulke gevallen onder scharen.

Bedenk goed dat "vegetarisch/vegetariër zijn" vooral een streven is.